Regeringen arbejder videre med planer om Kattegatbro

Hvis der skal være en fast forbindelse over Kattegat, skal den gælde tog og biler, fastslår transportminister.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En mulig Kattegatforbindelse lever stadig.

For regeringen har netop besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

quote Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Og regeringen ser store perspektiver i forbindelsen. Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.

Skal være for både biler og tog

I 2018 afsatte VLAK-regeringen 60 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en Kattegatbro. Og forundersøgelsen af projektet bliver således nu videreført på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Læs også
Undersøgelse af Kattegatforbindelse er i gang: - Det vil flække Røsnæs
Læs også
Undersøgelse af Kattegatforbindelse er i gang: - Det vil flække Røsnæs

Den skal blandt andet belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro. Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.

- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger han i pressemeddelelsen.

Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog.

Mødt af massiv modstand

En mulig bro over Kattegat vil forbinde Sjælland og Østjylland, og har været til debat i flere år. Drømmen blev vakt til live igen i 2018 på baggrund af en rapport og nye fra Transportministeriet under den tidligere VLAK-regering. Her fremgik det, at hvis man skrottede togskinnerne og alene opførte en bilbro over Kattegat, ville den 58 milliarder kroner dyre bro kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foreningen Nej til motorvej på Røsnæs frygter, at en Kattegatforbindelse vil flække Røsnæs.
Foreningen Nej til motorvej på Røsnæs frygter, at en Kattegatforbindelse vil flække Røsnæs. Foto: TV2 ØST

Men det er drømme, der har mødt både opbakning og modstand i lokalområdet ved Røsnæs, hvorfra broen kan komme til at udspringe fra.

Kalundborgs borgmester, Martin Damm (V), har tidligere udtrykt begejstring for projektet, som ifølge ham vil gavne miljø, mobilitet og arbejdsmarked. 

Omvendt har der været massiv kritik fra flere sider – blandt andet en protestgruppe på Facebook, som kalder sig Nej til motorvej på Røsnæs. Ifølge dem vil en Kattegatforbindelse flække Røsnæs.

VIDEO: I september sidste år var forundersøgelsen i gang på Røsnæs.

 

Nyhedsoverblik