Når det er bælgravende mørkt og regnfuldt, kan det være svært at se de hvide striber på vejene.
Men det er der råd for. En ny dansk opfindelse skal nemlig gøre striberne nemmere at få øje på. Og netop nu bliver de testet på Vestsjælland.
På Gørlev Landevej har Vejdirektoratet gennem et par år testet forskellige former for vejstriber, og den nyeste viser lovende resultater.
- Det bliver væsentligt nemmere for bilisterne at se striberne i regnvejr og i mørke, siger Karsten Henneberg, der er afmærkningstekniker hos Vejdirektoratet.
Skal optimere forholdene på vejene
Striberne er udviklet i Danmark sammen med producenterne Eurostar og Geveko. De har fået navnet Longdot - lang prik - på grund af deres form.
Håbet er, at de lange prikker kan afløse de striber, vi kender i dag, som specielt i regnvejr kan være svære at se.
- En plan stribe vil lægge sig ovenpå, og så kan striben ikke længere reflektere. Hvorimod med Longdotten så vil kanterne hurtigt bryde ud af vandoverfladen, og så vil man få refleksionen tilbage, siger Karsten Henneberg.
Artiklen fortsætter under billedet.
I dag vil bilister på en mørk og våd motorvej typisk søge ud mod kanterne, fordi de ikke kan se striberne i midten. Det får trafikken til at glide dårligt.
- Hvis vi kan optimere forholdene, så kan vi få flere igennem på den asfalt, vi har, lyder det fra Karsten Henneberg.
Kan revolutionere de danske landeveje
Forskellen kan være svær at se, men ifølge Vejdirektoratets egen rapport er der ingen tvivl.
Den nye vejstribe vil øge bilisternes orienteringstid med cirka 50 procent og dermed forbedre sikkerheden. Og det er bilisterne på Gørlev Landevej ganske tilfredse med.
- Det vil sikkert være fint nok. Det gør lige, at man bliver opmærksom på nogle ting, siger bilisten Tommy Pedersen fra Kalundborg.
Bilist Tony Sjeerback fra Kalundborg tilslutter sig:
- Man bør måske ikke køre bil, hvis ikke man kan se de hvide striber. Men selvfølgelig, hvis der er mennesker, der har svært ved at se dem, giver det god mening at gøre dem bedre, siger han.
Striberne har bestået støjtesten - de larmer ikke mere end de nuværende. Til gengæld kommer de måske til at revolutionere de danske veje.
- Det er da forhåbentligt stort. Du skal huske på, at jeg er jo nørd, så det er jo afdæmpet det her. Det er godt, siger Karsten Henneberg.