Jyderne har langt fra opgivet kampen for en fast Kattegatforbindelse. I morgen møder den nydannede ”Kattegatkomiteen” op hos Trafikudvalget i Folketinget. Komiteens 21 medlemmer tæller blandt andre den kendte erhvervsmand Lars Larsen fra Jysk, LO-formand Harald Børsting og regionsrådsformand Bent Larsen.
På mødet torsdag vil komiteen argumentere for, at der bliver afsat penge til en ”tilbundsgående undersøgelse” af forbindelsen i den længe ventede plan for infrastrukturen.
Men det kan de godt glemme, mener Karsten Nonbo.
- Den sag er blevet undersøgt. Der er ikke pendlere nok, og det bliver det alt for dyrt. Der er ingen grund til at gå i gang med nye undersøgelser af en forbindelse, som måske først bliver aktuel om 60 år. Vi har rigeligt andet at bruge trafik-midlerne til her og nu, siger han.
Transportministeriet offentliggjorde i august en undersøgelse foretaget af Niras, der viste, at en motorvejs- og jernbaneforbindelse over Kattegat, vil koste mindst 100 milliarder kr. Undersøgelsen konkluderede, at hvis forbindelsen skal betales via brugerbetaling - som Storebælt, Øresund og den kommende Femern-forbindelse - skal en personbil betale 870 kr. for en enkeltbillet. Altså alt for dyrt.
Men Region Midtjylland har fået Rambøll til at regne på broen. Og her er konklusionen den stikmodsatte. Rambøll når frem til, at broen kan være rentabel, og at den samfundsøkonomiske værdi langt overskrider omkostningerne ved etablering og drift.