Ministre laver arbejdsgruppe for at afhjælpe lærermangel

Kalundborg Kommune har været nødt til at ansætte lærere uden læreruddannelse, Nu nedsætter ministre en arbejdsgruppe, der skal afhælpe lærermangel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da skolebørnene i Kalundborg mødte op til undervisning efter sommerferien, stod der 38 nyansatte lærere bag katederet i kommunens folkeskoler.

Men knap halvdelen har ikke en læreruddannelse bag sig, simpelthen fordi der ikke er nok læreruddannede at tage af i området.

Og nu nedsætter undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) og uddannelsesminister Ulla Tørnes (V) en arbejdsgruppe, der skal se nærmere på, hvordan rekruttering og fastholdelse af folkeskolelærere kan bliver stærkere.

quote Jeg tager udfordringer med at rekruttere læreruddannede undervisere alvorligt.

Ellen Trane Nørby, undervisningsminister

Tager problem alvorligt

Det oplyser Ellen Trane Nørby i et svar til folketingspolitiker Rasmus Horn Langhoff (S), der i august sendte flere spørgsmål til undervisningsministeren om situationen i Kalundborg.

Til dem svarede undervisningsministeren blandt andet:

- I nogle kommuner opleves der udfordringer med at rekruttere og fastholde lærere. Dygtige lærere er den væsentligste enkeltfaktor til at sikre elevers udbytte af undervisningen. Jeg tager derfor udfordringer med at rekruttere læreruddannede undervisere alvorligt.

Må ikke trække i langdrag

Og det glæder socialdemokraten, at ministeren tager hans henvendelse seriøst og arbejder for at komme lærermangel til livs – blandt andet ved at nedsætte arbejdsgruppen, der skal arbejde specifikt med problemet.

- Det er positivt. Jeg er glad for, at hun (Ellen Trane Nørby, red.) tager tilløb til det her. Det har jeg respekt for, siger Rasmus Horn Langhoff til TV ØST.

Han håber dog ikke, at arbejdet trækker i langdrag, for det her er en udfordring, der skal gøres noget ved med det samme.

- Det er ikke noget, der går væk af sig selv, så vi skal være parate til at handle, så snart arbejdsgruppen når frem til en konklusion. Der skal handling bag ordene, siger han.

Skal kortlægge problemet

Arbejdsgruppen skal foruden arbejdet med mulige løsninger for at komme lærermangel til livs, også prøve at kortlægge om det er et landsdækkende problem eller regionalt betinget.

quote Der skal handling bag ordene

Rasmus Horn Langhoff (S), medlem af Folketinget

Rasmus Horn Langhoff selv gætter på, at problemet i Kalundborg skyldes lukningen af Holbæk Seminarium, fordi flere nu flytter sig væk for at tage læreruddannelsen og måske ikke vender tilbage.

- Men jeg er også åben over for andre muligheder, og jeg glæder mig til at se, hvad arbejdsgruppen når frem til, siger han til TV ØST.

Relevante kompetencer

Ifølge folkeskoleloven skal undervisningen i 1. til 10. klasse varetages af en uddannet lærer eller en person med særlige kvalifikationer til at undervise i det enkelte fag. Og Kalundborg Kommune har forsikret undervisningsminister Ellen Trane Nørby om, at de ikke-læreruddannede, de har ansat, har de rette kompetencer.

- Ud af de 16 personer uden en læreruddannelse i Kalundborg har syv en lang videregående uddannelse, fire er i gang med lærer- eller pædagoguddannelsen, mens de resterede ikke har anden uddannelse eller ingen uddannelse, skriver hun i svaret til Rasmus Horn Langhoff.

- Kalundborg Kommune oplyser, at disse fem har relevante kompetencer, og at flere er ansat i tidsbegrænsede stillinger.

Også Slagelse Kommune har fortalt, at de har været nødt til at ansætte lærere uden en læreruddannelse.

- Det giver sig selv, at kvaliteten af undervisningen bliver ringere, og det er et problem i et samfund, hvor der er så meget snak om, at vores elever skal være dygtigere, sagde formanden for kommunens lærerkreds, Per Haugaard, til TV ØST i august.


Nyhedsoverblik