Koncentration og problemløsning - 70 elever spiller bridge i matematikundervisningen

Kortspillet bridge er blevet en del af matematikundervisningen på en folkeskole i Kalundborg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis du tror, at bridge kun er for den ældre generation og fine fruer i Badehotellet, så tager du fejl. 

Bridge hitter også blandt unge. I hvert fald på skolen på Herredsåsen i Kalundborg, hvor kortspillet i en periode er blevet en fast del af matematikundervisningen for 70 elever i 7. klasse.

- Lysten til at spille er der. De lader sig rive med og gør alt, hvad de kan for at finde ud af, hvordan de kan samarbejde med deres makker og slå modstanderne. Det er et sindssygt avanceret spil, og der er meget strategi i det, fortæller underviser Filip Weihrauch.

quote Det er spil, der kræver sammenhold

Kamilla Højbo Jensen, elev

Spørger man eleverne selv, er der da heller ingen tvivl om, at kortspillet har fået tag i dem.

- Det er spil, der kræver sammenhold. Det er nemt, når man får det lært. Det gælder om at få så mange stik som muligt, og så gælder det om at have det sjovt, siger Kamilla Højbo Jensen, der er elev i 7.C. 

En del af et undervisningsforløb

Bridge-spillet er en del af et særligt undervisningsforløb på skolen, der blandt andet handler om at udvikle sit eget spil. Det sker i samarbejde med  Dansk Skolebridge og Kalundborg Bridgeklub.

- Jeg tror, det har stor gavn. I starten er der måske en indlæringsblokade, fordi der er så mange informationer. Der kan nogen godt tænke, at det lærer de aldrig, siger Filip Weihrauch. 

Bridge-spillet er en del af et særligt undervisningsforløb på skolen, der handler om at udvikle sit eget spil.
Bridge-spillet er en del af et særligt undervisningsforløb på skolen, der handler om at udvikle sit eget spil. Foto: Frederikke Hobye - TV2 ØST

- Men når de så knækker koden og finder ud af, at det er ret sjovt. Det tror jeg, de kan omsætte til undervisning generelt, siger han.

Også hos Dansk Skolebridge er der en tro på, at kortspillet kan gavne elevernes skolegang.

- Det fantastiske ved spillet er, at det skaber en ro. Der er mulighed for fordybelse, og så er det en leg. En leg, der kræver, at man koncentrerer sig, samarbejder og løser problemer, siger Karsten Nissen Pedersen, der er frivillig i Dansk Skolebridge.





Nyhedsoverblik