Kommune kæmper mod dårlige karakterer - skole prøver ny metode

I Kalundborg Kommune har man i flere år døjet med folkeskoleelevernes karakterer. For selvom flere består dansk og matematik i Kommunen, halter elevernes gennemsnit fortsat.

Kalundborg Kommune har i mange år kæmpet med et lavt karaktergennemsnit i dansk og matematik, og de har aktuelt også to skoler under tilsyn for faglige og trivselsmæssige problemer.

På Rørby Skole prøver de derfor noget nyt for at højne børnenes faglighed. Her blander de eleverne sammen på tværs af alder og klassetrin og inddeler dem i undervisningshold.

- Rent fagligt ønsker vi at være med til at løfte børnenes gennemsnit her i Kalundborg Kommune. De ligger stadig lavt på ranglisten. Vi har kørt det samme skolevæsen i lang, lang tid men det virker åbenbart ikke, så nu vi må prøve noget andet, siger lærer Stine Foersom.

quote De skal trives for at kunne lære noget

Stine Foersom, lærer

Rørby er en lille skole med klassetrin 0. til 6. klasse. Og det er ikke kun fagligheden, de tror, den nye ordning kan hjælpe med.

- De skal trives for at kunne lære noget, og det vi ser er, at de pludselig har fået nye venner. De har flere at vælge imellem, hvor de tidligere har været meget klassefikseret, siger Stine Foersom.

Formålet med det nye forsøg er at være med til at løfte børnenes gennemsnit, siger lærer Stine Foersom.
Formålet med det nye forsøg er at være med til at løfte børnenes gennemsnit, siger lærer Stine Foersom. Foto: Ida Valsted - TV2 ØST

Lavere karaktergennemsnit end på landsplan

Kalundborg Kommune har haft store problemer med elevernes karakterer.

I skoleåret 2016/2017 var det næsten 25 % af eleverne i kommunen, der ikke bestod dansk og matematik. Siden er dumpeprocenten faldet, men eleverne i kommunen ligger fortsat i den lave ende på karakterskalaen.

I sommer var karaktergennemsnittet for 9. klasserne i Kalundborg 6,8 mod 7,8 på landsplan.

Aktuelt har kommunen to skoler under tilsyn for faglige og trivselsmæssige problemer.

quote Det, vi kan kigge på, det er de fysiske rammer

Henriette Ergemann, udvalgsformand

Onsdag aften afholder de udvalgsmøde i Børne- og Familieudvalget. Her er blandt andet skolerne på dagsordenen.

Men generelt skal udvalget lave målsætninger for, hvordan de højner kvaliteten på kommunens skoler.

- Det, vi kan kigge på, det er de fysiske rammer. Jeg har en helt klar forventning om, at hvis de fysiske rammer er i orden, så skaber man også en bedre trivsel. Og hvis man har en bedre trivsel blandt sine børn, så tror jeg på, at de faglige resultater følger med, for hvis ikke du trives, kan du ikke modtage ordentlig læring, siger udvalgsformand Henriette Ergemann.

I sommer var karaktergennemsnittet for 9. klasserne i Kalundborg 6,8 mod 7,8 på landsplan.
I sommer var karaktergennemsnittet for 9. klasserne i Kalundborg 6,8 mod 7,8 på landsplan. Foto: Ida Valsted - TV2 ØST

Store forventninger til ny ordning

Da den nye ordning på Rørby Skole kun lige er startet, skal alle lige finde fodfæste.

- Det er lidt mærkeligt, men jeg har vænnet mig til det, siger Mathias Kejser.

- Det har jeg det rigtig godt med, for så kan jeg få lov til at sidde ved siden af nogle 2. klasser, siger Maya Eeg Ellitsgaard.

Maya Eeg Ellitsgaard (på billedet) er glad for den nye ordning, for så kan hun få lov til at sidde med de lidt ældre elever.
Maya Eeg Ellitsgaard (på billedet) er glad for den nye ordning, for så kan hun få lov til at sidde med de lidt ældre elever. Foto: Ida Valsted - TV2 ØST

- Jeg tror, at mellemtrinseleverne har det sværere end indskolingseleverne i det her system, fordi de netop rangdeler sig selv, men det skal vi deale med, og derfor skal børnene mere på banen, siger lærer Stine Foersom.

Men lærerne har store forhåbninger til den nye hverdag.

- Vi håber selvfølgelig på, at børnene trives mega godt i det her, at de bliver gode til at danne venner, gode til at danne relationer, og bliver gode til at finde ud af, hvem man arbejder bedst sammen med, så at det skaber nogle bedre præstationer.