Halvdelen af nyansatte lærere er ikke læreruddannede

Cirka 45 procent af de nyansatte lærere i Kalundborg Kommune er ikke læreruddannede. Det går ud over elevernes undervisning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Knap halvdelen af de nyansatte lærere i Kalundborg Kommune ikke læreruddannede.

Det kan Karen Sørensen, formand for Kalundborg Lærerkreds, konstatere, efter hun har set lønkontrakterne for 26 af de nyansatte lærere, som begyndte den 1. august i år. Formanden har ikke set samtlige kontrakter for nye lærere i kommunen, men de 45 procent uden uddannelse repræsenterer alligevel hovedparten af de nyansatte, vurderer hun.

Karen Sørensen tøver ikke med at kalde situationen for problematisk, da det kan risikere at gå ud over niveauet af undervisningen. 

- Det er en stor udfordring og opgave for skolerne, siger Karen Sørensen til TV ØST og tilføjer:

- Gode og dygtige lærere er en vigtig faktor for elevernes udvikling. Dem uden læreruddannelse gør selvfølgelig deres bedste, men de kan ikke klare det hele i det daglige arbejde. Det kan trække tid fra de uddannede lærere.

Skoleledere er udfordrede

Det er ellers et krav i folkeskoleloven, at lærerne skal være uddannede.

- Man hvad skal man gøre, spørger Karen Sørensen retorisk.

- Stillingerne bliver slået op og kan søges af alle, og skolelederne står med nogle udfordringer, som de skal løse, siger hun og hentyder til, at skolelederne jo skal sikre, at elevernes skoleskemaer er fyldt ud.

- Derfor er de nødt til at ansætte ikke-læreruddannede, siger hun.

Kalundborg Lærerkreds vil nu gå i dialog med Kalundborg Kommune i håbet om at finde løsninger på, hvordan man kan rekruttere og fastholde uddannede lærere. 

Kommune: Vi ansætter det bedste, vi har

Hos Børne- og Familieudvalget i Kalundborg Kommune erkender Anita Winther (V) problemet i, at 45 procent af de nyansatte lærere ikke er læreruddannede.

- Det er selvfølgelig ikke godt nok. Vi skal kæmpe for, at læreren kommer herud. Men de omkringliggende kommuner har samme problem som os, siger Anita Winther.

- Vi kan ikke vente på, at der kommer uddannede skolelærere, og derfor må vi tage det bedste, vi har, forklarer hun over for TV ØST.

Derfor kan kommunen eksempelvis ansætte en uddannet tømrer som sløjdlærer.

- Så må personen efteruddannes i pædagogikken bagefter, forklarer Anita Winther.

Kalundborg Kommune har derfor stort fokus på efteruddannelse og vil gøre sig attraktiv over for nyuddannede lærere ved at lokke dem til med masser af tilbud om diverse efteruddannelser. 


Nyhedsoverblik