Enhedslisten om Kattegatforbindelse: Motorvej vil flække Røsnæs

Enhedslisten frygter en Kattegatforbindelse over Røsnæs og vil allerede nu have kommunalbestyrelsen til at melde klart ud, at de er imod planerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De genoplivede planer om en fast forbindelse fra Kalundborg til Hou over Samsø bekymrer Enhedslisten.

Derfor fremsatte partiet her til aften et forslag i kommunalbestyrelsen i Kalundborg.  Partiet vil have de lokale politikere til allerede nu til at gå ind i kampen mod, at en motorvej med 30.000 biler i døgnet til Kattegatforbindelsen kører ud over det naturskønne Røsnæs.

quote Der er ingen tvivl om, at det værste scenarie er, at Røsnæs bliver flækket på langs af en motorvej

Niels Erik Danielsen (EL), medlem af kommunalbestyrelsen i Kalundborg Kommune

- Der er ingen tvivl om, at det værste scenarie er, at Røsnæs bliver flækket på langs af en motorvej, fastslog Niels Erik Danielsen (EL).

I de skitser til forbindelsen, som Transportministeriet tidligere har offentliggjort, er linjeføringen – og altså en motorvej – trukket ud over Røsnæs. Derfor foreslog Enhedslisten, at kommunen nu skulle iværksætte et informations- og oplysningsarbejde for at forhindre den linjeføring.

- Vi kan jo ikke komme uden om, at med de foreløbige planer, der er offentliggjort tidligere fra Transportministeriet, så bliver der opereret med en linjeføring ud over Røsnæs. Derfor mener jeg, at vi skal gøre noget allerede nu, sagde Niels Erik Danielsen (EL).

120413_tommy_dinesen.jpg
Læs også
En mulig Kattegatbro møder kritik: - Man har ikke undersøgt alternativer
120413_tommy_dinesen.jpg
Læs også
En mulig Kattegatbro møder kritik: - Man har ikke undersøgt alternativer

Borgmester Martin Damm fejede forslaget af banen

Rådssalen i Kalundborg var proppet med tilhørere. De fleste var fra den nystiftede forening ”Nej til motorvej på Røsnæs”. Og de blev vidner til, at borgmester Martin Damm (V) fejede forslaget af banen – nærmest inden Niels Erik Danielsen præsenterede det. Borgmesteren sagde, at han ikke havde ”fantasi” til at forestille sig, at nogen ville trække en motorvej ud over halvøen ved Kalundborg. Og så slog han fast, at det var alt for tidligt at gå i gang med protesterne.

quote Det er ikke nu man skal gå i fakkeloptog ind til Christiansborg. Det er glemt, når beslutningen om Kattegatforbindelsen skal træffes om flere år

Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune

- Det er ikke nu man skal gå i fakkeloptog ind til Christiansborg. Det er glemt, når beslutningen om Kattegatforbindelsen skal træffes om flere år. Vi skal bruge vores politiske krudt på de rigtige tidspunkter og på de rigtige steder, sagde Martin Damm.

Peter Jacob (DF) mente, at Niels Erik Danielsen så spøgelser. Han var i hvert fald stensikker på, at der aldrig bliver bygget motorvej på Røsnæs.

- Det er vores opfattelse, at den linjeføring har ingen gang på jord. Det kommer aldrig til at ske, og vi synes ikke, at vi skal bruge en masse ressourcer på nuværende tidspunkt på det her, lød det fra Peter Jacobsen (DF).

Martin_Damm_.jpg
Læs også
Martin Damm om mulig Kattegat-forbindelse: Det bliver en game changer for hele Sjælland
Martin_Damm_.jpg
Læs også
Martin Damm om mulig Kattegat-forbindelse: Det bliver en game changer for hele Sjælland

Lang vej til en fast forbindelse over Kattegat

De 27 politikere kunne dog blive enige om det ret uforpligtende: At følge arbejdet med forbindelsen tæt.

Der er lang vej til en fast forbindelse over Kattegat. Regeringen vil afsætte 60 mio. kr. på finansloven for 2019 til en forundersøgelse. Den ventes at tage to til tre år. Og først derefter skal politikerne tage stilling til projektet.

Daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) valgte tilbage i 2015 at lægge planerne om en forbindelse mellem Kalundborg og Hou på hylden. En rapport fra Transportministeriet slog dengang fast, at forbindelsen ville blive alt for dyr.

Men den nuværende transportminister, Ole Birk Olesen (LA), har genoplivet milliard-projektet. Blandt andet fordi private investorer har vist interesse.


Nyhedsoverblik