Efterskoleelever skal vende nedgang

Ved at inddrage eleverne vil efterskole tiltrække flere elever i nedgangstider.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Unge ved hvad unge vil have. Det er tanken bag Idrætsefterskolen Ubbys markedsføringsmateriale for at tiltrække kommende elever

- Vi har ikke haft nok elever. Vi har måske ikke været synlige nok, siger forstander Helle Grevit.

Derfor var skole, elever og konsulenter i efteråret i en workshop, hvor der blev sat ord på, hvad der kendetegner efterskolen sydøst for Kalundborg. Derefter har et reklamebureau produceret en video og plakater med eleverne, som netop eleverne kan tage med hjem og hænge op, hvor de kommer fra.

- Der, hvor jeg bor, er et meget lille sted. Og folk kender mig, så hvis de ser en plakat med mig, så tænker de måske, at det er lidt sjovt, at de kender mig, og så kigger de måske lidt ekstra, siger Tobias Andersen, der er elev på efterskolen.

Kæmpe mod nedgang

At Idrætsefterskolen Ubby har haft en nedgang i antallet af elever er ikke så underligt, for tendensen på landsplan er præcis den samme. I dette skoleår er der for andet år i træk kommet færre elever på efterskolerne efter ellers at have oplevet konstant stigende elevtal.

Mindre ungdomsårgange og nedskæring i tilskud til forældrenes betaling har betydet, at hvor skolerne før ikke behøvede at anstrenge sig for at rekruttere nye elever, så går den ikke i dag.

Og selvom Idrætsefterskolen Ubby ikke præcist kan pege på elevinddragelsen som årsag, så går det nu bedre.

- Hvis vi skal sammenligne os med sidste år, så har vi flere elever, der har søgt skolen. Det er rigtig dejligt. Men om det er det her, der har virket, ved vi ikke med sikkerhed, siger forstander Helle Grevit.

 

Du kan se billeder og video med eleverne fra Idrætsefterskolen Ubby på skolens facebook-side.


Nyhedsoverblik