Efter fire venner mistede livet i helikopterstyrt: Piloten mistede orienteringen

Det var sandsynligvis på grund af mistet orientering i dårligt vejr, at en helikopter i september sidste år styrtede ned, og fire mennesker omkom

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I september sidste år omkom fire personer, efter at været styrtet ned i havet med en Robinson R 44 helikopter. De fire venner var på vej fra Nordsjælland til Samsø, da piloten, ud fra Kalundborg, angiveligt mistede orientering. Sådan lyder vurderingen fra Havarikommissionen. Det skriver Ekstra Bladet fredag.

Helikopteren fløj ind i et vejr med dårlig sigtbarhed, og piloten blev formentligt ramt af 'rumlig desorientering', hvor alt pludseligt blev 'gråt i gråt' uden en klar horisont eller sigt til jorden.

Det er Havarikommissionen, der i dag udkommer med deres endelige i rapport. De skriver blandt andet, at helikopteren ramte havoverfalden med i fuld fart og blev revet fra hinanden. Efterfølgende fandt man vraget på 18,7 meters dybde.

Læs mere: Helikopter styrtet i havet 

Frokost på Samsø
Ombord var pilot og mangemillionær Michael Henriksen, Søren Vettergren, Morten Friis og Mark Jakobsen, der var på vej til Samsø for at spise frokost, hvorefter de skulle retur til Nordsjælland. Undervejs opstår der dårligt vejr, og Michael Henriksen udfører en manøvre, i forsøget på at vende tilbage til bedre vejrforhold. Det vurderer Havarikommissionen.

Det er disse forhold, der kan havde været skyld i, at Michael Henriksen mistede den rummelige orientering, og dermed hvad der var op og ned.

Det bliver sandsynliggjort blandet andet bed vidneforklaringer, skriver Havarikommissionen.

Læs mere: Rapport: Personer i helikopter havde ikke en chance

Helikopteren forsvandt i dis

Vidner i en båd har forklaret, at de så helikopteren flyve ind i dis, hvorefter den dukkede op et halvt minut senere med næsen nedad og kort efter ramte vandet. 

- Flyvning under disse vejrforhold såsom dis, tåge eller genskin fra solen, kan give illusioner af 'falske' horisonter eller lav fart/større højde. Sådanne illusioner kan medvirke til rumlig desorientering, siger Havarikommissionen.

Der kan være flere mentale faktorer, der kan havde spillet ind, inden ulykken, mener Havarikommissionen. Michael Henriksens flyve-erfaring var begrænset med 120 flyvetimer. Han havde kun tilladelse til at flyve VFR, visuelt, men ikke instrumentflyvning.

Samtidig kan pilotens beslutning om at vende om, været blevet udskudt, da de kun var få minutters flyvning fra Samsø. Dermed kan destinations mål mentalt havde overskygget den risiko det var, at flyve ind i de marginale vejrforhold for en VFR-flyvning.

Havarikommissionen vurderer desuden, at piloten var klar over, at sigtbarheden var lav. Tidligere havde et fly fløjet til Fyn, da vurderingen var, at der var for tåget over Samsø. Over radioen fortalte piloten, at sigtbarheden i øjeblikket var to kilometer, og at de ville være fremme på samsø indenfor fem minutter, og at der ved Samsø var 'tågelignende forhold.

Det er altså disse forhold, der har været med til at skabe den rumlige desorienteringen, mener Havarikommissionen. 


Nyhedsoverblik