Som vanligt båret af salget af medicin til behandling af diabetes kan Novo Nordisk onsdag morgen levere endnu et rekordregnskab.
Divisionen, der dækker produkter mod diabetes og fedme, øgede sit salg med 13 procent til 121,6 milliarder kroner i året.
- Vi er meget tilfredse med den dobbeltcifrede vækst i 2021 og fremgangen vi har gjort i vores strategiplan.
- Resultatet reflekterer, at næsten 35 millioner mennesker med diabetes verden over nu nyder godt af vores behandling, skriver administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen i regnskabet.
Samlet steg Novo Nordisks omsætning til 140,8 milliarder kroner i 2021 mod 126,9 milliarder i 2020. Resultatet steg til 47,8 milliarder kroner mod 42,1 milliarder kroner året før.
- Det lever op til forventningerne, det synes jeg faktisk. Man kommer stærkt ud af 2021 med et særdeles god vækst i fjerde kvartal drevet af de her nye diabetesmidler, der buldrer afsted, siger Novo Nordisk-analytiker ved Sydbank Søren Løntoft Hansen.
Salget af klassisk insulin faldt
Med nyere midler taler analytikeren om GLP-1-analoger. Det er stoffer, der stimulerer bugspytkirtlens produktion af insulin. De gives derfor tidligere i behandlingen.
Novo Nordisk var blandt de allerførste på markedet med midlet Victoza. Siden er midlerne Ozempic og Rybelsus kommet til. Samlet solgte Novo Nordisk GLP-1-analoger for 53,6 milliarder kroner i 2021.
VIDEO: Novo Nordisk investerede sidste år 17 milliarder kroner i nye anlæg i Kalundborg.
Dermed er salget af den type medicin langsomt ved at overhale salget af klassisk insulin. Det solgte Novo Nordisk for 56 milliarder kroner af i 2021.
Salget af klassisk insulin faldt dog med en procent i året, mens salget af GLP-1-analoger steg med 28 procent.
I en potentielt ny multimilliardforretning bliver midlet også brugt mod fedme.
Og på trods af leveringsproblemer kunne Novo Nordisk i 2021 levere en vækst på 50 procent inden for behandling af fedme til 8,4 milliarder kroner.
Forventer, salget vil stige
Novos andet forretningsben inden for blødersygdomme og væksthormon solgte for 19,2 milliarder kroner i 2021.
I 2022 venter Novo Nordisk at salget fortsætter med at stige. Mere specifikt med 6-10 procent.
Sydbanks Søren Løntoft Hansen ser ingen grund til, at Novo Nordisk ikke skulle fortsætte med at vokse mange år frem.
- De står stærkt på diabetesbehandling. Og fedme er et relativt nyt forretningsområde, der er relativt uopdyrket.
- Ser vi på fedmemarkedet, er det måske 10 milliarder kroner stort nu. Diabetesmarkedet er på over 400 milliarder kroner. Men der er jo markant flere svært overvægtige, end der er diabetikere, siger han.