¨

Dansker fra Kalundborg er strandet i Filippinerne

Bob Arup fra Kalundborg har siden den 13. februar været strandet i Filippinerne på grund af coronavirus. Foto: Privatfoto

Sidste weekend bragte et dansk særfly 108 danskere hjem fra Filippinerne. Men Bob Arup fra Kalundborg er stadig fanget i det lukkede land.

51-årige Bop Arup fra Kalundborg er lige nu strandet på Filippinerne på grund af coronavirus. Her har han været siden den 13. februar, hvor han skulle besøge sin kæreste. Flere gange har han forsøgt at komme hjem til Danmark, men uden held.

- Vi har hørt fra Udenrigsministeriet, at det kan have lange udsigter at komme hjem igen, siger Bob Arup, da TV2 ØST snakker med ham over telefonen fra byen Davao på Filippinerne.

Lufthavn var lukket – der hang en seddel på ruden

Den 13. marts, da Danmark lukkede ned, opfordrede Udenrigsministeriet alle danskere i udlandet til at komme hjem. Derfor havde Bob Arup også regnet med, at han skulle vende snuden tilbage til Danmark den 20. marts.

Dagen inden jeg skulle af sted, tog min kæreste og jeg til lufthavnen, og så hang der bare en seddel med, at lufthavnen var lukket

Men sådan gik det ikke.

- Jeg havde en flybillet til den 20. marts. Et par dage før afgang var vi ude at køre taxa, og så sagde taxachaufføren, at han ikke havde kørt til lufthavnen længe. Så dagen inden, jeg skulle af sted, besluttede min kæreste og jeg at køre til lufthavnen, og så hang der bare en seddel, hvor der stod, at lufthavnen var lukket, siger Bob Arup.

- Så måtte jeg blive hernede og se situationen an og finde ud af, hvad søren der skete, siger Bob Arup.

Fælles Facebook-gruppe for strandede danskere

I dagene efter, regeringen havde lukket Danmark ned, begyndte situationen for alvor også at spidse til på Filippinerne.

- Jeg havde allerede købt en billet den 12. marts med afgang den 20. marts. Så der skulle jeg hjem. Men det var så der, hvor lufthavnen var lukket ned. De havde også åbnet de små lufthavne på Fillipinerne, men de havde bare ikke åbnet den, der hvor jeg var, siger Bob Arup.

Siden har Bob gentagne gange været i kontakt med sit forsikringsselskab og Udenrigsministeriet. Sidstnævnte har oprettet en Facebook-gruppe til alle, der er strandet rundt omkring i verden. Herigennem har Bob også fået kontakt til andre danskere, der er i samme strandet båd som ham selv.

Blev dårlig i lufthavnen og indlagt på hospitalet

Sidste weekend fik Bob Arup en billet til et sæde ombord på det danske særfly, der skulle bringe 108 danskere hjem fra Filippinerne.

Da jeg sidder i lufthavnen, bliver jeg dårligere og dårligere

Bob Arup fra Kalundborg, strandet i Filippinerne

- Da jeg sidder i lufthavnen, bliver jeg dårligere og dårligere, og jeg får vejrtrækningsproblemer og hovedpine. Jeg søger væk, ind i skyggen, og sidder alene, fortæller dem, at jeg ikke har det så godt, fortæller Bob Arup.

- Så kom der en læge, som spærrede området af omkring mig, og kontakter en læge. De piller mig af flyet, og jeg bliver kørt på hospitalet, hvor jeg er otte dage, siger han.

- Det viste sig at være en lungeinfektion, jeg havde fået, men ikke coronavirus.

Hospitalet står klar til at modtage coronapatienter. Foto: Privatfoto

Ifølge Udenrigsministeriet var 251 danskere strandet i Filippinerne den 28. marts.  Antallet er opgjort før flyafgangen, som Bob Arup skulle have været med.

Ifølge Udenrigsministeriet har alle danskere i Filippinerne, som har ønsket hjemrejse, fået tilbud om at købe billet til særflyvningen til 10.500 kroner.

Bor i bevogtet Airbnb-lejlighed

Bob Arup er nu fortsat strandet i Fillipinerne, efter hans to mislykkedes forsøg på at komme til Danmark. Nu har han lejet en lejlighed over Airbnb i byen Davao, hvor han kan bo.

En mand oplyser med megafon lokale i Davao om, at det kun er tilladt for én person for hver husholdning at forlade hjemme. Foto: Privatfoto

Lejligheden bevogtes af lokale vagter dag og nat.

- Overalt er der vagter, det er bare deres kultur hernede. Militæret er sat ind ved de forskellige coronaposter. Politiet kommer også om aftenen og patruljerer, for der er udgangsforbud fra klokken 21.00 om aftenen, siger Bob Arup.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Vagter sørger for, at ingen fremmede kommer ind i lejlighedskomplekset, hvor Bob Arup afventer at corona-virussen fortager sig, og han kan komme hjem til Danmark. Foto: Privatfoto

På mærkværdigvis er det lykkedes for Bob Arup og hans kæreste at finde en hverdag midt i den unormale virkelighed.

- Vi står op hver morgen, og så finder vi ud af, om der skal handles ind. Forleden var vi ude at handle stort ind. Så går vi ud én af gangen, og så laver vi aftensmad.

- I dag (mandag, red.) har jeg fået min medicin og indkøbspas. Èn fra husstanden kan få lov til at gå ud, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Her er det medicin- og indkøbspas, som Bob Arup har modtaget fra de filippinske myndigheder. Foto: Privatfoto

Urolig for befolkningen

Efter klokken 21.00 om aftenen er der udgangsforbud, og alt er lukket ned i hele landet. Butikker er lukkede, og folk er sat i karantæne i alle byer uden for hovedstaden, Manila. Udgangsforbud og nedlukning er netop blevet forlænget fra den 13. april til den 19. april i hele landet.

Jeg frygter også for befolkningen hernede, for størstedelen er fattige

Bob Arup fra Kalundborg, strandet i Filippinerne

Ifølge tv-stationen CNN Phillippines er antallet af mennesker, der er testede positive for coronavirus, omkring 501 i hele landet med 33 dødsfald. Det viser de seneste tal fra den 4. april.

- Man føler lidt, at man ikke kan stole på de officielle tal. Der går også mange rygter om, at der er flere, end det antal de melder ud, siger Bob Arup.

Gaderne er helt øde og tomme. Foto: Privatfoto

Uroen spreder sig i hele landet, som stort set er lukket helt ned, fortæller Bob Arup.

- I hovedstaden, Manila, er folk begyndt at gøre lidt oprør hist og her. Jeg frygter også for befolkningen hernede, for størstedelen er fattige. En sulten mave kender ikke til nogen lov. Det skal ikke forlænges ret meget mere, for så tror jeg, folk begynder at blive urolig og vil ud og arbejde, siger han.

- Ofte har de også mange børn. Det er jo ikke unormalt her, at folk har seks til 12 børn. Så det er jo så tragisk for dem.

Har besluttet sig for at blive

Flere af de danskere, der stadig er strandet på Filippinerne, har en fælles gruppe på Facebook, hvor de kommunikerer med hinanden og deler erfaring og gode råd.

- Jeg har besluttet mig for at blive. Jeg har lejet mig ind i en Airbnb-lejlighed, hvor der er vagter udenfor. Jeg føler mig sikker nok her. Jeg har indstillet mig på, at jeg bliver her til, det er reddet af. Der er også mange af os, der er nervøse for, hvis vi skal rejse igennem flere lufthavne og for at blive smittet, siger Bob Arup.

Jeg savner selvfølgelig mine fire drenge derhjemme

Bob Arup fra Kalundborg, strandet i Filippinerne

- Jeg kan mærke på min krop, at der er kommet mere ro på nu.

Bob Arup er førtidspensionist og er i det sydøstasiatiske ørige flere gange årligt. Derfor har han også et netværk derude, så han ikke er helt alene. Men han savner dem derhjemme.

- Jeg savner selvfølgelig mine fire drenge derhjemme. Men familien har også sagt, at den synes, jeg skal blive dernede. Ellers har jeg siddet mange timer hver eneste dag og kommunikeret med mit forsikringsselskab, Udenrigsministeriet og forsøgt at holde mig opdateret.

Ikke den eneste dansker, der er strandet

Det er hårdt for Bob Arup at være strandet i et land, der er lukket ned, og hvor panikken stiger stille og rolig. Men han er ikke den eneste dansker, der er strandet dernede.

- Der, hvor jeg bor, er der to store lejligheder ved siden af hinanden med grønt areal og en pool. I dag (mandag, red.) har vi snakket med en anden dansker og hans kæreste. Han havde ikke råd til at komme hjem, så han bliver der også, indtil der er normale forhold, og så håber han på at få refusion til den billet, siger Bob Arup.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Her sidder Bob Arup og taler med den anden dansker, som også er strandet i Filippinerne. Foto: Privatfoto

- Der er mange, der har flybilletter ude for mange tusinde kroner, som har købt billetter igennem et rejseselskab, og så har de ikke hørt fra det tredjepartsselskab, de har købt billet igennem. De frasiger sig at refundere pengene, selvom de skal. Selvom Udenrigsministeriet har bedt os om at komme hjem, så er der mange, der har svært ved det. De små lufthavne er lukket ned, og der flyver ikke indenrigsfly.

Man kommer hele følelsesregistret igennem. Det har været ufattelig stressende

Bob Arup fra Kalundborg, strandet i Filippinerne

Frygter at få corona på hjemrejse

Bob Arup håber dog ikke, at der går alt for mange måneder, inden han igen kan komme tilbage til Danmark.

- Der går rygter om, at jeg måske kan komme hjem i starten af maj. Så melder det næste spørgsmål sig: Ville det være en idé at vente med at tage hjem, til der er normale tilstande i lufthavnen? Man kan godt forstille sig, at alle, der er strandet, gerne vil hjem, så det bliver måske et værre gedemarked. Frygten for at få corona, den er stor. Det bliver vel næsten ligesom feriesæsoner i alle lufthavne, hvor de er total proppet med turister, siger Bob Arup.

- Der bliver nok kaos, fordi alle gerne vil hjem.

De senste mange ugers overvejelser og bekymringer, som Bob Arup har været igennem, har været en turbulent tid.

- Man kommer hele følelsesregistret igennem. Det har været ufattelig stressende. Hver dag har jeg jo siddet flere timer og skrevet med udenrigsministeriet og forsikringsselskabet. Det er først nu, hvor jeg har besluttet sammen med mine drenge, at nu skal jeg blive her, så er der kommet ro på. De render ikke nogen steder derhjemme, og jeg snakker også med dem over telefonen, siger han.