- Jeg forsøger at male et bjerg. Det her er is, der smelter på Kilimanjaro, fortæller Sonders Kashash, der går i 6.a på Rynkevangskolen i Kalundborg.
Sonders Kashash og hendes klassekammerater er i fuld gang med at lægge farver på den røde murstensvæg på skolens gymnastiksal. De skal forsøge at illustrere klimforandringerne i Danmark og Tanzania. Det har de gjort ved at inddele den store gavl i fem felter.
Børn skal vise, hvordan man i Tanzania kan lave forskellige løsninger for at forbedre klimakrisen
- I det gule felt skal det illustrere vores CO2-udledning i Danmark. I det orange felt kommer der til at være løsninger på klimakrisen i Danmark. Det er sådan noget som solceller, vindmøller og plantet skov. Midterfeltet kommer til at symbolisere håb, mens der i det andet gule felt til højre vil blive illustreret klimaudfordringerne i Tanzania med flygtningestrømme, oversvømmelser, tørke og græshoppesværme, fortæller billedkunster Sara Trier fra projektet ”Børn maler stort”.
Artiklen fortsætter under billedet.
Sonders Kashash og hendes klassekammerater forsøger at sætte penselstrøg på feltet om de mulige løsninger i Tanzania.
- Børn skal vise, hvordan man i Tanzania kan lave forskellige løsninger for at forbedre klimakrisen. Man kan bygge vindmøller, solceller og plante til for at få flere planter og mere skov, siger Sara Trier, der sammen med sin kollega Ada Ortega Camara, har været med til at stå for designet af gavlmaleriet.
Håb om at gøre en forskel
Bag projektet står organisationen Spor Media med projektet Global Kids. De forsøger at skabe relationer og kulturmøder mellem lande som for eksempel Kenya, Indien, Ghana, Cambodia, Bolivia og så Danmark. Derfor har de i mange år inviteret forskellige grupper til danske skoler for at undervise i blandt andet verdensmål og klimaforandringer. I år var det så Tanzanias tur, men det satte corona en stopper for. Derfor valgte Spor Media at alliere sig med kunstnerne bag ”Børn maler stort” og en kunstner fra Tanzania.
- Fra Tanzania skulle en ung kunstner, Leonard Meck Mwanga, have deltaget, men da det ikke har været muligt for ham at rejse, har han i stedet deltaget online. Siden foråret har han og de to kunstnere i Danmark sendt skitser og fotos frem og tilbage, så de i dag har et udkast med nogle rammer, som børnene fra Rynkevangen skal være med til at udfylde, siger Gitte Jakobsen fra Spor Media.
Artiklen fortsætter under billedet.
Egentlig skulle Rynkevangskolen altså have haft besøg fra Afrika, men det har ikke gjort det mindre spændende for børnene.
- Man fokuserer ikke så meget på andre lande end ens eget. Her får vi lov til at fokusere på andres lande, og det er meget spændende, siger Sofie Marie Johansen fra 6.b.
Det mener Misja Sofie Frisk Jensen fra 6.a også. Hun er endda overrasket over, at de får lov til at male på én af skolens mure.
- Det føles lidt mærkeligt, for man ville jo ellers få herre meget skæld ud, og det har man jo ikke lyst til, siger Misja Sofie Frisk Jensen, der håber, at deres store maleri i sidste ende er med til at gøre en forskel:
- Vi vil se, om vi kan få ændret noget, hvis vi nu maler det. Vi vil vise, hvordan Danmark har det, og hvordan Tanzania har det, siger Misja Sofie Frisk Jensen.
Det færdige gavlmaleri vil blive præsenteret ved en fernisering på torsdag den 8. oktober.