Årsag til togkollission nu klarlagt

Et persontog blev 17. februar 2014 ramt af en udliggearm på en gravemaskine. Et år efter er havarikommissionens rapport nu klar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En gravemaskine, der kørte og rensede grøfter langs Nordvestbanens jernbanespor nær Værslev, blev mandag morgen 17. februar 2014 påkørt af et tog. Der skete ikke personskade ved kollissionen, men materialle skader lokomotivet og gravemaskinen.

Nu er Havarikommissionens redegørelse klar og den fastslår, at fraværet af en slangebrudsventil på gravemaskinen var årsag til kollissionen.

Om hændelsesforløbet skriver Havarikommissionen således:

"På besked fra SR-arbejdslederen startede maskinføreren gravemaskinen og løftede gravearmen med påmonteret grenknuser. Ved justering (nivellering) af førerhuset, for at få dette vandret, opstod brud på en slange i hydrauliksystemet. Førerhuset sank ned og tippede rundt til ca. 45 grader i forhold til sporet. For at modvirke risikoen for at vælte, sænkede maskinføreren maskinens gravearm, der da var kommet ud over sporet. SR-arbejdslederen gav lydsignal (horn) som tegn på, at tog var på vej, og både han og grøfterenserens maskinfører forsøgte at signalere til det kommende tog, at det skulle standse. Maskinføreren forsøgte at løfte gravearmen væk, men uden held. Maskinføreren forlod førerhuset umiddelbart før kollisionen og kastede sig ned i grøften. Lokomotivføreren i det kommende tog 1509 farebremsede, men gravearmen blev påkørt med omkring 80 km/t. Ved kollisionen blev armen revet af og landede i grøften på modsatte side af sporet (til højre for toget) ca. 40 meter fra maskinen".

Du kan læse hele rapporten - KLIK HER


Nyhedsoverblik