Vil undgå dårlig skolestart - her kommer børnehavepædagogen med i skole

Skolestart kan være svær for nogle børn. På fem skoler i Holbæk Kommune er en børnehavepædagog med i skole det første år for at gøre overgangen nemmere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De har lige fået deres første skoletaske, og penalhuset er proppet med spidsede farveblyanter. 

- Det er en fe og en fe-kat, fortæller Ida Glendorf og peger på to figurer, der pryder hendes spritnye, lilla skoletaske med matchende penalhus til.

Hun er næsten lige begyndt i 0.B. på Nørre Jernløse Skole i Regstrup. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Ida Glendorf valgte en lilla skoletaske inden hun begyndte i 0.B på Nr. Jernløse Skole ved Regstrup.
Ida Glendorf valgte en lilla skoletaske inden hun begyndte i 0.B på Nr. Jernløse Skole ved Regstrup. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Et kendt ansigt fra børnehaven

Med alt udstyret i orden skal Ida Glendorf og de andre børn i klassen til at vænne sig til nye voksne, nye kammerater og en ny hverdag. Men ikke alt er nyt for dem allesammen. Mange af dem kender nemlig den ene af de to voksne i klassen i forvejen.

quote Det giver børnene en tryghed, det giver forældrene en tryghed, at der er en, der ved, hvem deres barn er

Camilla Duelund Frederiksen, samskabende pædagog, Nr. Jernløse Skole, Regstrup

- Jeg kender hende fra børnehaven. Camilla. Jeg har haft hende i lang tid, siger Josefine Pedersen, som også lige er begyndt i 0.B.

Hun hentyder til Camilla Duelund Frederiksen, som arbejder side om side med børnehaveklasselederen. Camilla er ansat halvt af Nørre Jernløse Skole og halvt af Nørre Jernløse Børnehus.

Fra skolestart og frem til efterårsferien er hun i børnehaveklassen på fuld tid - sammen med de børn, hun allerede kender fra børnehuset.

- Det giver børnene en tryghed, det giver forældrene en tryghed, at der er en, der ved, hvem deres barn er, og ved, hvad der kan være let for barnet, og hvad der kan være svært, siger Camilla Duelund Frederiksen, som er såkaldt samskabende pædagog i 0.B.

Artiklen fortsætter under billedet.

Camilla Duelund Frederiksen er pædagog og ansat i både et børnehus og på en skole ved Regstrup. Hun skal hjælpe børnene i 0.B. med overgangen fra børnehave til skole.
Camilla Duelund Frederiksen er pædagog og ansat i både et børnehus og på en skole ved Regstrup. Hun skal hjælpe børnene i 0.B. med overgangen fra børnehave til skole. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Efter efterårsferien trapper Camilla Duelund Frederiksen ned og er tre dage i børnehaveklassen og to dage i børnehaven. Efter jul er hun så to dage i børnehaveklassen og tre dage i børnehuset, og fra omkring maj er hun i børnehaven på fuld tid og arbejder udelukkende med de næste børn, der snart skal starte i skole.

- Da vi startede var vi kun fire uger i børnehaveklassen, så satte vi det op til seks uger, og nu har vi så været inde og se på, at det giver rigtig god mening, at vi er med helt til efterårsferien, så de lander 100 procent, siger Camilla Duelund Frederiksen.

Det er ikke alle børn i 0.B, der har gået i Nørre Jernløse Børnehus og dermed kender Camilla Duelund Frederiksen lige så godt , som de børn, der har.  

Men i den anden børnehaveklasse, 0.A. er der også en samskabende pædagog, og hun kommer fra et andet børnehus i området. Derved er der rigtig mange af børnene, der oplever et kendt ansigt, når de starter i skole.

Genoplivede 15 år gammel ordning

Ordningen med de samskabende pædagoger kører på fem skoler i Holbæk Kommune. Det er Skovvejens skoledistrikt og dagtilbud, der arbejder sammen om ordningen, som har kørt de sidste fem år.

Idéen til de såkaldte samskabende pædagoger stammer tilbage fra før kommunesammenlægningen, men ny ledelse og en ny kommunestruktur gav ordningen dødsstødet.

quote De der børn, hvor der pludselig dukker en problematik op, dem ser vi stort set ikke

Thomas Berg Brauner, pædagogsik leder og SFO-leder, Nr. Jernløse Skole

For fem år siden kom der så et fælles lederudviklingsprojekt på skoler og dagtilbud i Holbæk Kommune, og her slog områdeleder Dorte Hansen og SFO-leder og pædagogisk leder, Thomas Berg Brauner, til og pustede nyt liv i den ordning, de havde været så glade for for cirka 15 år siden.

- Vi tror på, at jo bedre, vi får hjulpet børnene med overgangen fra børnehave til skole, jo nemmere bliver det også for dem at opnå faglige resultater, siger Thomas Berg Brauner.

Hvert niende barn trives dårligt

Undersøgelser viser, at langt de fleste børn er glade for at starte i skole, men der findes også et mindretal på 11,6 procent af de 6-7 årige børn, som selv siger, at de ikke trives i skolen. Det viser en undersøgelse, som Folkesundhed på Syddansk Universitet har lavet for Egmontfonden i 2019.

Samtidig peger en undersøgelse fra VIVE- Det nationale forsknings- og anlysecenter for velfærd på, at en dårlig trivsel ved skolestart kan have betydning for, om børnene får en ungdomsuddannelse, når de bliver ældre.

Trivselsudfordringer ved skolestart:

  • Børn, der har trivselsproblemer eller er sårbare, når de starter i skole, klarer sig generelt dårligere senere i deres uddannelsesforløb. Det viser en analyse af 5.000 børns trivsel ved skolestarten.
     
  • Jo flere udfordringer, børnene har i 7-årsalderen, desto højere er risikoen for, at de klarer sig dårligt til folkeskolens afgangsprøve, ikke gennemfører en ungdomsuddannelse og hverken er i job eller uddannelse som 22-årige.
     
  • Undersøgelsen viser, at hver sjette 7-årige barn (16,1 pct.) havde sammensatte udfordringer ved skolestart, dvs. oplevede to eller flere af følgende seks udfordringer:
    • Psykiske udfordringer (at være ked af det, at mangle selvtillid, at være alt for tilbagetrukken)
    • Koncentrationsmæssige udfordringer (ikke at ville lave lektier, at have koncentrationsproblemer i klassen)
    • Konflikter med kammeraterne
    • Tale- og sprogproblemer (talebesvær, stammen, sprogforståelse, kommunikationsbesvær)
    • Konflikter med læreren
    • Andre problemer, fx utryghed, mobning eller forældrekonflikt.
     
  • Mens en gennemsnitlig 7-årig uden skolestartsudfordringer havde 81,7 pct. sandsynlighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse som 22-årig, er tallet kun 62 pct. for syvårige med tre eller flere udfordringer i forbindelse med skolestarten.
     

Kilde: Trivselsudfordringer ved skolestart - et langtidsperspektiv, VIVE - Det Nationale  Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, 2019

Det er blandt andet de 11,6 procent, som man håber at nå med de samskabende pædagoger i Skovvejens skoledistrikt i Holbæk Kommune.

Den pædagogiske leder på Nørre Jernløse Skole vurderer da også, at de samskabende pædagoger gør en forskel.

- De der børn, hvor der pludselig dukker en problematik op, dem ser vi stort set ikke. Hvis der er nogle børn, der har det svært og har udfordringer, så ved vi det, og så kan vi forsøge at lave nogle fornuftige tiltag for at afhjælpe det, siger SFO-leder og pædagogisk leder, Thomas Berg Brauner fra Skovvejens skoledistrikt.

skolestart 2020
Læs også
Nu åbner skolerne - med sprit, afstand og bekymrede forældre
skolestart 2020
Læs også
Nu åbner skolerne - med sprit, afstand og bekymrede forældre

Som forælder er det trygt, at der er en voksen, der kender børnene i forvejen med over i skolen. Det mener Kia Michelle Zøllner, som er mor til tre piger på Nørre Jernløse Skole.

- Jeg har nogle stille piger, nogle generte piger, som måske ikke bare råber op og siger, hvis der er noget, de ikke kan lide, eller har det skidt. De finder sig lidt i tingene, og der er det fedt, at der er en, der kender dem, siger  hun.

Kia Michelle Zøllner er mor til tre børn på Nr. Jernløse Skole. Hun har været glad for, at en pædagog fra børnehaven har været med børnene i skole det første år efter skolestart.
Kia Michelle Zøllner er mor til tre børn på Nr. Jernløse Skole. Hun har været glad for, at en pædagog fra børnehaven har været med børnene i skole det første år efter skolestart. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

 


Nyhedsoverblik