Trafikforsker: For dyrt at bevare lokalbaner

Det er alt for dyrt at holde liv i lokalbaner som Tølløsebanen, lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann, som mener, at banerne bør erstattes af busser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Busser er bedre og billigere for samfundet end lokalsamfundet, mener Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Allborg Universitet. I hvert fald når det kommer til en sammenligning med lokalbanerne, som, han mener, er for dyre at bevare, skriver Sjællandske. 

- Hvis man skal kigge på den kollektive trafik økonomisk og rationelt og se, hvor man får mest værdi for pengene, så bør alle jernbanestrækninger lukkes ned, undtagen dem mellem de største byer og s-togene i storbyerne. Busser giver langt mere trafik for pengene, siger forskeren til avisen.

Togdrift tre gange dyrere

Der har længe været tale om, at eksempelvis Tølløsebanen skulle erstattes af busser, men en foreløbig løsning freder banen frem til 31. december 2016. Regeringen har undervejs lagt pres på regionspolitikerne, som ikke er blevet ladt i tvivl om, at ønsket der fra var at bibeholde Tølløsebanen.

Det koster ifølge Harry Lahrmann regionen 44 kroner per passager, der kører med tog, mens prisen med bus til sammenligning er 14 kroner per passager i gennemsnit, fordi tog- og jernbanedrift er dyrere.


Nyhedsoverblik