Tølløsebanen reddes - men tre busruter indskrænkes

Region Sjælland har vedtaget rammerne for den regionale kollektive trafik for 2017, der sikrer Tølløsebanens overlevelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Så er der godt nyt til alle dem, der rejser med Tølløsebanen. Torsdag aften har Regionsrådet Region Sjælland vedtaget rammerne for den regionale kollektive trafik for 2017.

Her blev det besluttet, at den regionale finansiering til tre busruter tæt på Tølløsebanen indskrænkes, mens Tølløsebanen reddes.

Der findes ikke nogle nemme besparelser på den kollektive trafik, og der er naturligvis ingen af kommunerne, som er begejstrede, siger Peter Jacobsen

Indskrænkningen af busruterne sker fra 2018 for to af ruterne og fra december 2017 for den tredje rute.

Region Sjælland har haft en bunden opgave med at finde besparelser på samlet 18 millioner kroner i det fremtidige budget til regional udvikling. Det betyder besparelser i forhold til de tre busruter 490 Svinninge – Slagelse, 570 Gørlev – Næstved samt 420R Slagelse - Holbæk.

- Der findes ikke nogle nemme besparelser på den kollektive trafik, og der er naturligvis ingen af kommunerne, som er begejstrede. Det er vi heller ikke i Regionsrådet. Det er en vanskelig opgave, som vi har løst så skånsomt som muligt, siger Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands udvalg for klima, miljø, trafik og infrastruktur i en pressemeddelelse og tilføjer:  

- Ændringerne på de tre busruter foretages uden at nogen af de pågældende ruter lukkes helt, hvilket var blandt scenarierne på et tidligere tidspunkt. Til at begynde med var i alt ni busruter i søgelyset. Set i den optik er vi endt med en meget nænsom løsning omkring ændret regional finansiering til de tre busruter

Passagerer til Tølløsebanen

De konkrete ændringer betyder, den regionale finansiering af busruten 490 indskrænkes til strækningen Svinninge – Ruds Vedby.

Den regionale finansiering til busruten 570 indskrænkes til strækningen Næstved – Sorø, mens busruten 420R Slagelse – Holbæk udrettes, så den ikke kører parallelt med Tølløsebanen ved Stenlille og Dianalund. Dianalund, Tersløse og Bromme betjenes dermed ikke på busruten.

Der indføres på 420R timedrift i dagtimerne og to timers drift aften og weekend. På grund af den sænkede frekvens udgår ruten også af R-nettet.

De tre nævnte busruter er udvalgt for at få flere passagerer til at vælge Tølløsebanen. De nedslidte skinner på Tølløsebanen mellem Høng og Ruds Vedby står over for at blive udskiftet, så lokalbanen ifølge planen kan vende tilbage til fuld togdrift i slutningen af året.

- Nu har vi i fællesskab kæmpet for at sikre Tølløsebanen til glæde for borgerne, men der er stadig en udfordring. Vi skal have flere til at tage toget. Vi skal have løftet passagertallet på Tølløsebanen med 100.000, så vi kan komme op på 550.000 passagerer. Ikke mindst valget af ændringer på busrute 420R, der kører delvis parallelt med banen, er væsentlig, når det handler om at flytte passagerer til Tølløsebanen, siger Peter Jacobsen.

Kommuner kan afbøde besparelser

Nedskæringerne på de tre busruter bliver tilrettelagt sådan, at man undgår, besparelserne slår igennem i fuldt omfang allerede næste år.

- For ruterne 490 og 570 sker indskrænkningerne først fra år 2018, mens det for 420R først træder i kraft fra december 2017. Det vil give kommunerne og Movia en chance for at gennemføre tiltag der kan afbøde virkningerne af omlægningerne, siger Peter Jacobsen.


Nyhedsoverblik