Svindlere gik efter sårbar borger - franarrede kontonummer

En 40-årig sårbar borger var mål for en svindler, der mandag aften udgav sig fra at være fra Yousee, og franarrede borgeren et kontonummer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En sårbar borger fra Holbæk var målet for en svindler, der mandag aften forsøgte at få ham til at udlevere følsomme oplysninger.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi til TV2 ØST.

- Den veltalende person havde held til at få den sårbare borger til at udlevere sit kontonummer ved at udgive sig for at være fra Yousee. Heldigvis blev sagen opdaget. Derfor blev kontoen spærret før, der tilsyneladende skete skade, fortæller Martin Bjerregaard fra presseafdelingen til TV2 ØST.

Politiet opfordrer generelt alle til at være på vagt, hvis der kommer uventede henvendelser fra for eksempel kabeltv-selskaber som Yousee eller Stofa uden foregående henvendelse. Især hvis opkaldene kommer om aftenen udenfor normal åbningstid.

- Der er grund til at undre sig, hvis man kontaktes af et selskab på den måde uden, at der forud har været en skriftelig kommunikation. Uanset hvad, så skal man dog lade være med at udlevere oplysninger til folk over telefonen - uanset om de så siger, at de kommer fra for eksempel Skat eller banken, siger Martin Bjerregaard.

Ring til hovednummeret

Martin Bjerregaard opfordrer borgere til at få det fulde navn og arbejdstelefonnummer på den, der måtte ringe - og så forsøge at ringe tilbage til vedkommende gennem selskabets hovedtelefonnummer og omstillingsbordet, før man udleverer nogle personlige informationer.

- Det er vigtigt at være forsigtig og tage nogle forholdsregler. Vi må erkende, at selvom både politi og medier advarer mod fupopkaldene, så har de her mennesker en fantastisk evne til at virke troværdige. Det er let at falde for, hvis man ikke passer på. Men et uventet telefonopkald bør altid få den røde lampe til at lyse, siger han.

Fire varetægtsfængslet

Politiet oplyser, at der de seneste år har været mange sager om svindel mod eksempelvis sårbare og ældre, hvor de lokkes til at afgive eksempelvis kreditkortinformationer via telefonopkald.

Det kommer i bølger, alt efter hvad der er oppe i tiden. Martin Bjerregaard forudsiger således, at der indenfor få måneder vil være henvendelser om svindlere, der udgiver sig for at være ansat i Skat eller for at arbejde med udbetalingen af indefrosne feriepengemidler.

- Heldigvis, så er vi blevet gode til at standse disse svindlere. For eksempel har vi lige nu fire personer siddende varetægtsfængslet i en sag om netop denne type svindel, siger Martin Bjerregaard.