Supermarkeder sparer penge på gammel mad

Varer til spotpris er attraktivt ikke kun for kunderne, men også for supermarkederne. Føtex i Holbæk er en af de butikker, der sælger madprodukter med rabat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vi er vilde med at købe leverpostej, oksesteg og fløde, der nærmer sig sidste salgsdato med stor rabat.

Men de mange dagligvarer sat ned til spotpris er ikke kun attraktivt for kunderne. Det sparer også supermarkederne for mange penge.

I Føtex i Holbæk er spotvarerne med til at reducere madspildet med 50 procent, siger varehuschef Lene Lauritzen til DR Sjælland.

- Det, der ville blive smidt ud, ville ellers være gået til biogas og andre ting, men nu kan vi sælge det til kunderne i stedet for, siger hun.

Vil gerne tjene på varen

Både Coop og Dansk Supermarked, der er landets to største dagligvarekoncerner oplyser, at de sparer mange penge på at sælge udløbne varer til rabat.

For ender varerne med at ryge ud, mister supermarkederne både omsætning og skal bruge penge på at skille sig af med maden, og så er det trods alt bedre at få solgt en pakke pasta til halv pris end slet ikke, siger miljøchef i COOP, Signe Frese.

- Der er jo en risiko for, at en vare, der er sat ned i pris, kan komme til at kannibalisere på vores andre varer. Vi gør det, fordi vi gerne vil tjene lidt penge på varen, men vi gør det også for at undgå at smide varer ud, som godt kunne være spist, siger Signe Frese til DR Sjælland.

Der findes ingen tal på, hvor meget supermarkederne tjener på salget af nedsatte varer, da supermarkederne ikke skelner mellem varer, der er solgt til fuld eller nedsat pris.


Nyhedsoverblik