Stephanie led af angst og depression - Holbæk-projekt hjalp hende til en uddannelse

26-årige Stephanie Hansen har kæmpet med angst og depression i mange år. Nu læser hun på universitetet, takket være projektet "Mod til Uddannelse" i Holbæk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det har bestemt ikke været nemt at være Stephanie Hansen fra Holbæk. Allerede i 0. klasse begyndte mobningen, som har sat dybe spor.

- Jeg blev slået, jeg fik mine ting stjålet, jeg blev udelukket, fortæller den i dag 26-årige Stephanie.

quote Det er en stor hjælp, at vi kan fortsætte med det her projekt

Birgitte Møller Sloth, projektleder, Mod til Uddannelse

Resultatet af mobningen blev en pige, der gik langs væggene. Duknakket og stille. 

Det første angstanfald fik hun som syvårig. Som ung blev angsten toppet med en depression.

- Jeg synes bare, det har været svært. Jeg kunne ikke rigtig få nogle venner. Jeg kunne ikke beholde de bekendtskaber, jeg fik.

Vendepunktet kom for næsten to år siden. En sagsbehandler i kommunen gjorde Stephanie Hansen opmærksom på projektet Mod til Uddannelse, som startede i Holbæk Kommune i 2019. Her kan unge med psykiske udfordringer, ADHD og autisme få hjælp i en helhedsorienteret indsats. 

Unge og psykisk sygdom

  • Cirka 15 procent af alle børn har været i behandling for en psykisk sygdom, som fx ADHD, angst eller depression, inden de fylder 18 år.

  • Samlet set udgør denne type psykiske sygdomme den største sygdomsbyrde blandt børn og unge i alderen 1-24 år.

  • Børn og unge med dårlig mental sundhed har oftere indlæringsproblemer og sværere ved at gennemføre skolegang og uddannelsesforløb. Psykiske og personlige problemer hos unge vurderes som den primære årsag til frafald på erhvervsuddannelser.

  • Mellem 70.000 og 130.000 unge under 30 år er hverken i uddannelse eller i job.

Kilde: Sundhedsstyrelsen, Forebyggelses-pakke for mental sundhed, 2018

Målet med Mod til Uddannelse er at få den unge i gang med ungdomsuddannelse eller andet uddannelse. Deltagerne kommer blandt andet i gruppeforløb med andre sårbare unge, de får individuelle samtaler med en mentor, undervisning i sociale færdigheder og praktik i forskellige virksomheder.

- Noget af det, jeg havde allersværest ved, var gruppearbejde, og det, de gjorde, var at smide mig direkte ind i gruppearbejde. Men det var med folk, der havde det præcis, ligesom jeg havde det, svært ved livet generelt, fortæller Stephanie Hansen.

Hunden og kæresten var i mange år det eneste, der fik Stephanie Hansen op om morgenen.
Hunden og kæresten var i mange år det eneste, der fik Stephanie Hansen op om morgenen. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Flere penge forlænger projektet 

Mange af de unge, der deltager i Mod til Uddannelse, er meget usikre, når de møder op første gang i projektets lokaler i Holbæk. 

- De kan nærmest ikke komme ind ad døren, og de vil helst sidde nede i det bagerste hjørne. Men dem, der så er her i forvejen, de ved, hvordan det er, og er rigtig gode til at få inviteret de nye ind, siger Birgitte Møller Sloth, som er projektleder på "Mod til Uddannelse" i Holbæk Kommune.

Læs også
Projekt skal få psykisk sårbare ud i naturen – nu hopper Ringsted med på vognen
Læs også
Projekt skal få psykisk sårbare ud i naturen – nu hopper Ringsted med på vognen

Projektet har vist sig at være god til at få deltagerne til at tro mere på sig selv og turde stole på, at de godt kan gennemføre en uddannelse. Af de 96 unge, der siden 2019 har deltaget i Mod til Uddannelse, er cirka halvdelen nu i gang med noget uddannelse, og flere skal begynde efter sommerferien.

Resultaterne er så gode, at projektet netop har fået en ekstra bevilling fra EU's Socialfond på fire millioner kroner samt to millioner fra decentrale erhvervsfremmemidler.

- Jeg er simpelthen så glad. Det er en stor hjælp, at vi kan fortsætte med det her projekt. Dels kan vi hjælpe nogle flere unge, men vi kan også gøre det i længere tid, fordi vi har fået forlængelse med et halvt år, siger Birgitte Møller Sloth, som er projektleder på Mod til Uddannelse.

Projektleder, Birgitte Møller Sloth fra Holbæk Kommune mener, at forskellen på "Mod til Uddannelse" og andre lignende projekter, er penge. Med en stor EU.-støtte i ryggen er dte nemmere, at lave en ordentlig og helhedsorienteret indsats overfor sårbare unge uden job og uddannelse.
Projektleder, Birgitte Møller Sloth fra Holbæk Kommune mener, at forskellen på "Mod til Uddannelse" og andre lignende projekter, er penge. Med en stor EU.-støtte i ryggen er dte nemmere, at lave en ordentlig og helhedsorienteret indsats overfor sårbare unge uden job og uddannelse. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Blev ikke dømt af nogen

Stephanie Hansen følte sig set og hørt på Mod til Uddannelse, og langsomt fik hun mere selvværd og mod på livet.

- Jeg blev ikke dømt af nogle af dem, og selvom de ikke forstod alt, så prøvede de. Bare det at kunne være åben var virkelig, virkelig rart, siger hun.

Forløbet har betydet, at Stephanie Hansen er sprunget ud i livet som studerende. Hun læser husdyrvidenskab på Københavns Universitet. 

- Det er bare perfekt. Det er lige præcis det, jeg gerne vil, for jeg vil rigtig gerne arbejde med dyr.

”Mod til uddannelse”

  • ”Mod til uddannelse” er et inklusionsprojekt i Holbæk Kommune for unge med psykiske udfordringer. Målet er at styrke de unges kompetencer, så de kan begynde på en ungdomsuddannelse eller FGU.

  • Projektet started eop i 2019 med 7,9 mio. kr. i støtte fra EU’s Socialfond. I februar 2021 bevilgede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse yderligere 4 mio. kr. fra Socialfonden og 2 mio. kr. fra erhvervsfremmemidler.

  • 96 unge har deltaget i ”Mod til uddannelse”, og de ekstra penge betyder, at yderligere 48 unge kommer med.

  • Projektet slutter i 2022.

Det er bestemt ikke hver dag, at det lykkes at få psykisk syge unge i gang med og sidenhen fastholdt på en uddannelse. Når det i høj grad lykkes for Mod til Uddannelse, så skyldes det økonomien

- At EU har bidraget med så mange penge gør, at vi er ansat ind i projektet og ikke skal løse en masse andre opgaver også, siger projektleder, Birgitte Møller Sloth.

"Jeg tænkte ikke, jeg havde nogen fremtid"

Stephanie Hansen har nu studiekammerater, som hun også har set udenfor universitetets vægge. Hun er flyttet hjemmefra og bor sammen med sin kæreste i en lejlighed i Glostrup. 

For bare to år siden havde hun slet ikke turde håbe det for sin fremtid.

- Jeg tænkte ikke, jeg havde nogen fremtid. Jeg tænkte bare, at det hele ville være præcis det samme resten af mit liv. 

Med de ekstra penge fra EU kan Mod til Uddannelse fortsætte indtil udgangen af 2022. Stephanie Hansen håber, at de unge, der får tilbuddet om at deltage i forløbet, vil sige ja.

- Tag det. Det værste, der kan ske, er, at det ikke hjælper, men det bedste, der kan ske, er, at du får en helt ny start på livet.

stephanie
Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Nyhedsoverblik