Kendt bryggeri laver ny festival

Bryggeriet To Øl lancerer en ny festival i Svinninge. Her vil de hylde drikkevareproducenter og musikere ligeværdigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forestil dig en festival, hvor øl-, spiritus- og ciderproducenter anses for at være lige så store stjerner som festivallens musiske hovednavne. 

Det bliver nu virkelighed, når bryggeriet To Øl laver en ny festival, To Øl City Festival, til august. 

quote Vi elsker den måde, som Svinninge og Holbæk har taget imod os

Tore Gynther, direktør i bryggeriet To Øl

Festivalen løber over to dage og foregår i To Øls bryggeri, som findes i den tidligere Beauvais-fabrik i Svinninge. Tore Gynther, der er direktør og stifter af To Øl, fortæller, at det netop er fabriksbygningen, der er skyld i, at der nu kommer en festival til Svinninge. 

- Da vi kom ind og så de her 26.000 kvadratmeter fabrik og den rå industrielle æstetik, begyndte vi selvfølgelig at drømme om al den fantastiske øl, vi kunne lave.

- Men vi syntes også, at området var oplagt til lave et kulturelt event, og så kom idéen til festivalen ret hurtigt, siger Tore Gynther.

Producenter på plakaten

Teamet i To Øl har arbejdet på at lave en festival i længere tid, men så kom corona og satte drømmen på pause. 

Det har givet bryggerne tid til at lade idéerne til festivalen simre, og nu har To Øl konceptet klar til den første af, hvad de selv håber, mange festivaler i fabrikken. 

Festivallen foregår i To Øls bryggeri, som ligger i den tidligere Beauvais-fabrik i Svinninge.
Festivallen foregår i To Øls bryggeri, som ligger i den tidligere Beauvais-fabrik i Svinninge. Foto: To Øl

Ifølge Tore Gynther er grundstenen i bryggeriets festival, at det er en festival, der hylder både drikkevareproduktion og musik. 

- Vores drøm er at sætte producenterne på programmet, som man ser det med musikere. Fordi det er vigtigt for os at vise, at dem, der producerer drikkevarer, ofte har en masse kunstneriske ambitioner, ligesom musiske artister har, fortæller Tore Gynther og fortsætter: 

- Det kan for eksempel være, at vi sætter en drikkevareproducent på programmet, og så kan festivalgæsterne gå over og smage den øl, spiritus eller cider, producenten laver i x antal timer, og så er det næste på programmet så måske en koncert, man kan fortsætte over til. 

Lokalt og internationalt fokus

Det fulde festivalprogram offentliggøres i løbet af foråret. 

Men allerede nu kan man finde bands som for eksempel Savage Rose og Yung og danske drikkevareproducenter som Æblerov, Mikkeller og CPH Distillery samt en hel del udenlandske bryggerier og destillerier på plakaten. 

Læs også
Nyt ølbryggeri rykker ind i gammel ketchupfabrik
Læs også
Nyt ølbryggeri rykker ind i gammel ketchupfabrik

For To Øl har det været vigtigt, at festivalprogrammet indeholder både lokale og internationale aktører, fordi bryggeriet har fokus på begge dele. 

- Der er en blanding af lokale danske producenter og vores internationale kolleger og venner i branchen på plakaten, fordi vi er en virksomhed, der både er rigtig glade for det lokale og også har et internationalt fokus. 

- Vi elsker den måde, som Svinninge og Holbæk har taget imod os, og så er vi også en virksomhed, der kigger meget ud og eksporterer til 30 lande, fortæller Tore Gynther. 

På festivalen kommer over 60 forskellige producenter indenfor øl, spiritus og cider.
På festivalen kommer over 60 forskellige producenter indenfor øl, spiritus og cider. Foto: To Øl

Det er hans håb, at de helt lokale aktører kommer til at spille en stor rolle i festivalens madboder.

- På madsiden drømmer vi om, at det er lokale fødevareaktører, der står for det kulinariske. Området omkring Lammefjorden for eksempel er jo kendt for at lave fantastiske råvarer. Det kunne være rigtig spændende at invitere dem indenfor og vise den kulinariske verden, der findes på Vestsjælland, siger Tore Gynther. 

For de kvalitetsbevidste

Festivalen henvender sig ifølge direktøren til en relativt bred målgruppe, fordi den er en hybrid mellem de ølfestivaler og musikfestivaler, der allerede findes.

- I dag er der mange, der interesserer sig for kvalitet, og som er kritiske forbrugere. Det gælder både for folk i 20’erne, der gerne vil ud at opleve en masse, men det gælder også for ældre generationer. 

Om To Øl

To Øl startede som et hjemmebrygprojekt i 2005, og blev kommercielt etableret i 2010. 

De brygger fra alkoholfri øl til øl på over 20%. 

I 2019 overtog To Øl den tidligere Beauvaisfabrik i Svinninge nær Holbæk. Her har de 150.000 m2 grund med 26.600 m2 fabriksbygninger på.

Her har de etableret et bryggeri og et drikkevarefællesskab med andre producenter såsom Cideriet Æblerov og Kombucha producenten Læsk. 

- Så målgruppen er i bund og grund alle, der gerne vil prøve en helt ny festivaloplevelse med koncerter, smagninger og fantastisk mad og drikke i unikke rammer i vores gamle fabriksbygninger, siger Tore Gynther. 

To Øl City festivalen finder sted den 5. og 6. august. Der er plads til 5.000 gæster, og billetsalget starter fredag den 25. marts. 

I forbindelse med festivalen har To Øl også lavet et samarbejde med CPH:DOX, som betyder, at der vil blive vist dokumentarfilm på festivalen. 




Nyhedsoverblik