Holbæk-grafiker designer plakat til verdens største cykelløb

Grafikeren Peter Ludvigsen fra Holbæk beskriver det selv som sin karrieres højdepunkt at have designet plakaten til verdens største cykelløb.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når Tour de France i 2022 bliver skudt i gang i København og senere bevæger sig ind i sendeområdet her, bliver det ikke det eneste danske aftryk, der bliver sat på verdens største cykelløb.

Peter Ludvigsen fra Holbæk spiller nemlig også en central rolle. Han er grafisk designer og har designet plakaten, der kommer til at pryde næste års tour.

- Det er jo nok det største, jeg har prøvet, lyder det fra Peter Ludvigsen.

I foråret deltog han i en konkurrence, hvor designere i Danmark kunne komme med deres bud på en Tour de France-plakat. 

Artiklen fortsætter under billedet: 

Peter Ludvigsen var inviteret til Paris, da plakatens udseende blev afsløret.
Peter Ludvigsen var inviteret til Paris, da plakatens udseende blev afsløret. Foto: Lena H. Mortensen

Konkurrencen, som holbækgenseren vandt, er sat i søen af cykelløbets organisation, Amaury Sport Organisation (ASO).

- En kollega sendte mig en SMS og sagde, at jeg skulle melde mig til, fortæller Peter Ludvigsen.

Design inden for cykelverdenen ligger nemlig ikke langt fra Peter Ludvigsen. Tidligere har han blandt andet designet labels til en cykelplejeserie, det grafiske koncept til en cykelforretning og illustrationen på forsiden af Henrik Elmgreens bog om det københavnske seksdages løb.

- Så hun mente, jeg var på hjemmebane.

En hjemmebane, som de i ASO også var begejstrede for.

quote Jeg havde en drøm at designe et logo til et luftfartsselskab, men den her overgår det

Peter Ludvigsen, grafisk designer

Peter Ludvigsens plakat består af omkring 110 cirkler, hvor kun rytterne er lavet med lige streger. Designeren blev tidligt i processen kontaktet af løbsorganisationen, der spurgte, om han havde lyst til at finjustere plakaten.

- Det er jeg vant til, så det gik vi i gang med. Der anede jeg ikke, at jeg havde vundet. Men så havde vi et Teams-møde - to franskmænd, to danskere og så mig. Der sagde de, at jeg skulle holde kortene tæt på kroppen, og så spurgte jeg, hvorfor jeg skulle det, for jeg havde jo ikke vundet. Så grinede de bare ad mig. Men jeg anede ikke, om jeg var købt eller solgt i den periode, hvor vi udviklede den. Det var først i september, hvor jeg fik en mail om, at jeg havde vundet, siger Peter Ludvigsen.

Artiklen fortsætter under billedet:

Plakat illustration rigtig
Foto: Illustration: Peter Ludvigsen

Danmark på plakaten

Plakaten, der udover den gule førertrøje, den prikkede bjergtrøje, pointtrøjen og den hvide ungdomstrøje indeholder også en rytter med en trøje forklædt som dannebrog.

- Det var ret tidligt i processen, at vi besluttede, at vi gerne ville give en gestus på plakaten til Danmark. Der var flere forskellige løsninger i spil, og til sidst endte vi med en danmarkstrøje, siger designeren.

Hvordan plakaten præcis er endt med at se ud, blev afsløret i midten af oktober på en messe i Paris, hvor også de endeligt gældende ruter blev præsenteret.

Læs også
Tour De France offentliggør den præcise rute for næste års start i Danmark
Læs også
Tour De France offentliggør den præcise rute for næste års start i Danmark

Ifølge Peter Ludvigsen er plakaten det største, han kunne forestille sig at designe i sin karriere. 

- Jeg havde en drøm at designe et logo til et luftfartsselskab, men den her overgår det.

Den 2. juli 2022 bliver rytterne sendt afsted på cykelløbets anden etape. 

Ruten begynder i Roskilde, går gennem en stor del af vores landsdel og designerens by, Holbæk, inden den ender i Nyborg, 199 kilometer fra etapestarten.  

VIDEO: Her kan du komme med på en grafisk flyvetur gennem Tour de Frances anden etape næste år:



Nyhedsoverblik