Nyhedsoverblik

Gislingebåden vender hjem

Et af verdens bedst bevarede fartøjer fra vikingetiden kan snart opleves på Holbæk Museum.

Nationalmuseet langtidsudlåner nemlig den såkaldte Gislingebåd til museet, så båden kommer tilbage til det område, hvor den oprindeligt blev fundet.

Det skriver Nationalmuseet i en pressemeddelelse.

Gislingebåden blev fundet tilbage i 1993 under et drænarbejde på en mark ved Gislinge på den inddæmmede Lammefjord ved Holbæk.

Gislingebåden opsat i speciallavet stativ. En stor del af skroget har været igennem et omhyggeligt konserveringsarbejde hos Nationalmuseet, som har varet mere end 20 år.
Gislingebåden opsat i speciallavet stativ. En stor del af skroget har været igennem et omhyggeligt konserveringsarbejde hos Nationalmuseet, som har varet mere end 20 år. Foto: Nationalmuseet

Den har aldrig været udstillet før, men nu bliver den altså centrum i udstillingen ”Det sidste vikingeskib?” på Holbæk Museum.

- Det er fantastisk, at vi i mange år frem kan udstille en genstand, der er så imponerende flot og velbevaret, og som har en utrolig stor og vigtig betydning for forståelsen af Vestsjællands og Danmarks maritime kulturarv, siger museumsdirektør for Museum Vestsjælland Eskil Vagn Olsen.

Gislingebåden:

Gislingebåden antages at være bygget i 1130, hvilket teknisk set betegnes som den spæde begyndelse af middelalderen. Båden er imidlertid bygget ud fra vikingetidens karakteristiske træk. Den er klinkbygget, den har trappeformede stævne, spor efter brug af sideror og råsejlsrigning.

Båden har dog ikke været brugt til plyndringstogter, men er i stedet blevet anvendt som en fladbundet hverdagsbåd, der transporterede mennesker, fisk og varer på fjorden og lavvandede åer nær Holbæk.

Båden er 7,7 meter lang og 1,5 meter bred, bygget af egetræ og samlet med jern- og trænagler. Dybgangen (afstanden fra vandlinje til køl) er på kun 25 centimeter. Lasteevnen har været ét ton.

Den er meget slidt og lappet ad flere omgange med bøgetræ. Intet tyder dog på, at den sank. Båden har formentlig været efterladt på lavt vand efter cirka 50 års brug.

Vikingeskibene er de mest kendte eksempler på klinkbyggede både – en konstruktion, hvor underkanten af den overliggende planke rager ud over kanten af den underliggende planke. Metoden har været anvendt i mange historiske perioder og bruges stadig i dag.

I 2021 blev den nordiske klinkbygningstradition optaget på UNESCOs liste over umistelig immateriel kulturarv.

Kilde: Nationalmuseet.