Forbrugerrådet kritiserer elselskab

Elselskaberne bør ikke kontrollere deres egne elmålere, siger Forbrugerrådet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forbrugerrådet går nu ind i sagen om store elregninger til SEAS/NVE-kunder.

Elselskaberne bør ikke kontrollere deres egne elmålere, lyder kritikken, i følge P4 Sjælland.

Det er blandt andet sagen om familien Villumsen i St. Merløse mellem Holbæk og Ringsted, der for forbrugerrådet til at reagere.

Familien havde tidligere et årligt el-forbrug på ca. 16.000 kroner. Men i dag koster fire måneders el-forbrug 214.000 kroner.

Familien sendte deres elmåler til undersøgelse. Men SEAS/NVE har fastholdt regningen efter at have undersøgt familiens elmåler på selskabets eget kontrollaboratorium.

Familien Villumsens historie er ikke enestående, og derfor mener chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamonsen, at procedurene bør ændres:

-  Teknisk set er der ikke noget at udsætte. På den anden side vil det øge tiltroen til testen, hvis den ikke foregik på selskabet eget laboratorium, men derimod på DTU eller et andet sted. Det vil øge troværdigheden, siger Martin Salamonsen.

 

Læs relaterede artikler:

Svært at klage over elregninger
Tårnhøje elregninger

Uden strøm i 7 måneder

Elmålere kan måle forkert


Nyhedsoverblik