Falske bankmænd på spil på Sjælland: - De gør det meget professionelt

2. påskedag blev borgere flere steder på Sjælland kontaktet af falske bankmænd. En ældre kvinde fik franarret sit dankort.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag eftermiddag blev politiet kontaktet af pårørende til en 83-årig kvinde fra Jyderup. De kunne fortælle, at den ældre kvinde tidligere var blevet kontaktet af en mand, der udgav sig for at være fra kvindens bank.

Det fremgår af døgnrapporten fra Midt- og Vestsjællands Politi.

Manden fortalte, at der var noget galt med kvindens dankort og fik hende til at udlevere det. Han nåede at hæve 6.000 kroner på kortet, inden den 83-årige fattede mistanke og fik taget kontakt til en pårørende, der kunne spærre kortet.

Lignende episoder i Præstø og Stege

TV2 ØST har tidligere fortalt om flere lignende sager. Blandt andet i januar, hvor der også blev anmeldt sager, hvor ældre kvinder havde fået franarret deres dankort i Præstø og Stege. 

Her ringede en mand, der udgav sig for at være fra banken, og fortalte, at der var noget galt med kvindernes dankort. Senere dukkede han op på deres adresser og fik dem til at udlevere deres dankort.

Den falske bankmand fra Præstø og Stege beskrives som mellem 25 og 30 år. Han havde kort hår og er dansk af udseende.

quote Det er folk, der gør det igen og igen, og de gør det meget professionelt

Maria Sander Hansen, kommunikationsmedarbejder, Midt- og Vestsjællands Politi.

Der foreligger ikke noget signalement af den falske bankmand, der mandag slog til i Jyderup. Men Maria Sander Hansen fra Midt- og Vestsjællands Politi fortæller, at der i den seneste tid har været flere af den type sager, og at det ser ud til at være serieforbrydere, der står bag.

- Det er forholdsvist udbredt, siger hun.

- Fra nogle af de tidligere sager, som vi har opklaret, kan vi se, at det er folk, der gør det igen og igen, og de gør det meget professionelt.

Gennemskuede den falske bankmand

Den 83-årige kvinde fra Jyderup var ikke den eneste, der på 2. påskedag blev kontaktet af en falsk bankmand. Om det er den samme mand, der står bag, eller om der er tale om flere forskellige, vides ikke.

Klokken 15.36 anmeldte en 55-årig kvinde fra Rødvig på Stevns, at hun var blevet ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra kvindens bank.

Han oplyste, at banken havde brug for kvindens oplysninger i forbindelse med en transaktion mellem to banker. Men kvinden gennemskuede, at der var tale om en svindler. Af døgnrapporten fra Midt- og Vestsjællands Politi fremgår det, at kvinden derfor skulle have sagt:

- Det næste du beder om, er vel mit CPR-nummer.

Læs også
Falsk bankmand franarrer stort pengebeløb fra ældre kvinder
Læs også
Falsk bankmand franarrer stort pengebeløb fra ældre kvinder

Det spørgsmål fik manden til at lægge på. Politiets efterfølgende undersøgelse viste, at opkaldet var blevet foretaget fra en telefon på taletidskort.

Også et ægtepar fra Jyderup blev 2. påskedag ringet op af en mand, der oplyste, at han ringede fra banken. De fattede dog hurtigt mistanke til ham og afsluttede opkaldet.

Politiet har på grund af de mange sager, hvor ældre bliver franarret oplysninger eller dankort, gjort en massiv indsats for at gøre borgerne opmærksomme på problemet.

Maria Sander Hansen fortæller, at politiet har været i kontakt med både banker og Ældre Sagen for at sætte fokus på denne type af kriminalitet. Og i to af de tre sager fra denne mandag, har borgernes opmærksomhed da også sat en stopper for den falske bankmands svindel.

Læs også
Borgere snydt af falsk bankmand - hævekort lænset for store pengebeløb
Læs også
Borgere snydt af falsk bankmand - hævekort lænset for store pengebeløb

- Jeg kan ikke sige, om det er politiets indsats eller borgernes egen sunde fornuft, der har gjort sig gældende her. Men vi har i hvert fald gjort, hvad vi kan for at advare, siger Maria Sander Hansen.

Ingen offentlige myndigheder – hverken Digitaliseringsstyrelsen, den kommunale borgerservice eller politiet – ringer og beder om oplysninger om NemId, dankort eller pinkoder, ligesom banker heller ikke sender hjælpsomme medarbejdere ud for at hente defekte betalingskort.


Nyhedsoverblik