DF: Lad staten overtage dyre regionale togbaner

De regionale jernbaner Høng-Tølløse, Odsherredbanen og Østbanen bør sælges til staten for en krone, lyder et forslag fra Peter Jacobsen (DF), der er næstformand i regionsrådet i Region Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De regionale jernbaner Høng-Tølløse, Odsherredbanen og Østbanen er efterhånden blevet så dyre for Region Sjælland, at regionen bør sælge banerne til staten for en krone. Sådan lyder det polemisk fra formanden for regional udvikling i Region Sjælland og næstformand i regionsrådet, Peter Jacobsen (DF).

Han er ifølge DAGBLADET Køge godt og grundig træt af, at udgifterne til drift af jernbanerne stiger og stiger, uden at statstilskuddet, som regionerne får til kollektiv trafik og regional udvikling, som trafik hører ind under, følger med. Nu er smertegrænsen nået, mener han

- Vi kan konstatere, at vi er kommet til et punkt, hvor jernbanerne koster så meget og fylder så meget på vores budget for regional udvikling, at vi må tale om, hvorvidt regionerne fortsat skal stå for varetagelsen af drift og infrastruktur på banerne, siger han.

Fylder to tredjedele af budgettet

Udgifter til kollektiv trafik fylder to tredjedele af regionens budget for regional udvikling. Det højeste i landets fem regioner. Regionen har med hiv og sving formået at få de økonomiske ender til at nå sammen indtil videre. Men det har betydet besparelser på buslinjer, jordforurening og andre områder for at holde togdriften opppe, påpeger Peter Jacobsen.

- Det er en uholdbar situation. Vi er nødt til at tale åbent om det, herunder om staten skal overtage det økonomiske bøvl med banerne. Så kan vi koncentrere os om at køre busser, siger Peter Jacobsen til DAGBLADET Køge.

Vil presse regeringen

De økonomiske slagsmål mellem stat og Region Sjælland omkring de statslige tilskud til togdrift har blandt andet resultereret i, at Region Sjælland nægter at igangsætte et renoveringsarbejde af nedslidte skinner på en del af Høng-Tølløsebanen, før Staten vil garantere et større økonomisk tilskud.

På Christiansborg er Jacobsens partifælle Kim Christiansen, der også er partiets transportordfører, klar til at lade Banedanmark overtage ansvaret for jernbaneskinnerne. Alternativt kan opgaven udliciteres.

- Vi vil gerne presse regeringen yderligere på det her område. For os er det et meget stort ønske, at vi kan få klaret den her opgave ordentligt. Det kunne være ved at løse regionerne for ansvaret, siger han.

 


Nyhedsoverblik