Børn får kortere skoledage: Nu begynder frihedsforsøget i Holbæk

Frihedsforsøget på skoleområdet i Holbæk Kommune skydes i gang i dette skoleår. Flere skoler bruger friheden til at gøre skoledagene kortere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I SFO'en på Kildebjergskolen i Mørkøv er børnene glade for deres fritidsordning.

- Jeg kan godt lide at gynge, og jeg kan godt lide at tegne, siger Stine Kruse Vestergaard.

Når hun på onsdag begynder i 1. klasse bliver der mere tid til at gå i SFO. Skoleskemaet bliver nemlig reduceret med seks lektioner om ugen for eleverne i 0.-2. klasse. Det kan lade sig gøre, fordi Holbæk Kommune efter aftale med regeringen indgår i et nyt frihedsforsøg.

quote Vi mener alle sammen, vi kan få noget bedre kvalitet ud af det ved at komprimere dagen, så den er kortere

Thomas Brauner, SFO-leder

- Det, tror jeg, bliver sjovt, fordi jeg kan godt lide at være i SFO. Så kan man selv bestemme, hvad man vil, fortæller Stine Kruse Vestergaard fra Mørkøv.

Andreas Riis Jensen fra Stigs Bjergby skal op i anden klasse. Han synes også, det lyder godt med kortere skoledage.

- Det synes jeg godt om. Så kan vi lege mere i SFO'en og så'n.

Andreas Riis Jensen fra Stigs Bjergby er glad for sin SFO og ser frem til at kunne bruge flere timer i fritidsordningen efter sommerferien, når skoledagene bliver kortere.
Andreas Riis Jensen fra Stigs Bjergby er glad for sin SFO og ser frem til at kunne bruge flere timer i fritidsordningen efter sommerferien, når skoledagene bliver kortere. Foto: Dorthe Olsgaard - TV2 ØST

En række skoler vil afkorte skoledagene

Flere skoler i Holbæk Kommune har tænkt sig at reducere timetallet for eleverne, når de på onsdag møder ind efter sommerferien. Det sker som en del af frihedsforsøget, som skolerne i Holbæk Kommune er omfattet af de næste tre skoleår. Forsøget betyder, at de bliver fritaget fra en lang række statslige og kommunale regler.

I Holbæk Kommune vil man bruge frihedsforsøget til at lade de enkelte skoler bestemme mere selv. Mange steder er det især et stort ønske at gøre skoledagen kortere. Udover Kildebjergskolen i Mørkøv, så vil blandt andre Bjergmarkskolen i Holbæk og Knabstrup, Nr. Jernløse og Undløse Skoler også skære i elevernes skema.

- Vi gør det hovedsageligt for at se, om vi kan lave en mere sammenhængende dag for børnene, sådan så vi kan lægge nogle flere ressourcer ind på at have timer med to lærere, eller en lærer og en pædagog, og på den måde lave holddelinger, fortæller Mette Arnth Vadsager, som er skoleleder på Kildebjergskolen i Mørkøv.

quote Man kan jo ikke begå sig bare fordi man er god til tysk, man kan begå sig, når man er god til at være sammen med andre

Thomas Brauner, SFO-leder

En anden gevinst er, at SFO'en bliver styrket. Nogle forældre fravælger i dag SFO'en, fordi børnenes dage i forvejen er lange i skolen. Men med kortere skoledage vil flere familier måske prioritere at sende barnet i SFO.

- Man kan jo ikke begå sig bare fordi man er god til tysk, man kan begå sig, når man er god til at være sammen med andre, siger Thomas Brauner, som er SFO-leder på Nr. Jernløse og Undløse Skole.

Her har man i foråret inddraget elever, personale og forældre i en idéudvikling, der skulle føre til nogle konkrete tiltag under de næste tre års frihedsforsøg. Kortere skoledage var et ønske hos rigtig mange. Derfor skærer man blandt andet to ugentlige timer af skemaet for 0.-3. klasse, samt gør nogle af frikvartererne kortere, så børnene får tidligere fri.

- Det er noget alle har svaret - både elever, forældre og personale. Vi mener alle sammen, vi kan få noget bedre kvalitet ud af det ved at komprimere dagen, så den er kortere, siger Thomas Brauner. 

SFO-leder Thomas Brauner ser frem til, at børnene får kortere skoledage på Knabstrup, Nr. Jernløse og Undløse Skole.
SFO-leder Thomas Brauner ser frem til, at børnene får kortere skoledage på Knabstrup, Nr. Jernløse og Undløse Skole. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Dur tiltagene ikke, kan de stoppes

På rådhuset i Holbæk bakker chefen for læring og trivsel op om de mange tiltag, som skolerne kommer op med og vil arbejde med i løbet af de næste tre år.

- Jeg synes, det er spændende at se, hvor forskelligt det udvikler sig, og håber at se nogle skoler, der udvikler sig mere og mere hen i retning af det, eleverne også synes giver mening, og som man lokalt synes giver mening. Jeg har ikke nogen holdning i forvejen til det de gør, jeg følger det nysgerrigt, siger Tanja Steffe Nøhr, der er ny chef for læring og trivsel i Holbæk Kommune

quote Hvis vi gør noget, og vi ikke kan mærke eller vurdere, at det giver noget, så bliver vi også nødt til at stoppe med det igen

Tanja Steffe Nøhr, chef for læring og trivsel, Holbæk Kommune

Hvis eksperimenterne ikke giver den ønskede effekt, vil skolerne også ændre eller helt stoppe tiltag.

- Læring, trivsel og elevernes medbestemmelse skal helst stige over årene. Så det er klart, at hvis vi gør noget, og vi ikke kan mærke eller vurdere, at det giver noget på læring og trivsel, så bliver vi også nødt til at stoppe med det igen og prøve noget andet af, fortæller hun.

Tanja Steffe Nøhr er ny chef for læring og trivsel i Holbæk Kommune. Hun ser frem til at følge frihedsforsøget på kommunens skoler de næste tre år.
Tanja Steffe Nøhr er ny chef for læring og trivsel i Holbæk Kommune. Hun ser frem til at følge frihedsforsøget på kommunens skoler de næste tre år. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST