Når skoleeleverne møder ind efter efterårsferien, bliver det til skoleafdelinger med nye navne.
Det oplyser Holbæk Kommune.
Kommunens 18 folkeskoler får lokale navne i stedet for at blive omtalt som afdelinger af en større skole.
Vi har brug for at styrke dagtilbuds- og skoleområdet over hele Holbæk Kommune
Helt konkret tager navneændringen udgangspunkt i et ønske om at styrke skolernes lokale tilhørsforhold. Det betyder for eksempel, at Katrinedalskolen, afdeling Tuse, som skoleafdelingen hedder i dag, fra mandag den 21. oktober vil hedde Tuse Skole, område Katrinedal. På den måde kommer det lokale stednavn i fokus.
- Vi har brug for at styrke dagtilbuds- og skoleområdet over hele Holbæk Kommune, og ét af tiltagene er at ændre skolenavnene, udtaler Susanne Utoft (Lokallisten), formand for Udvalget for Børn og Skole, i en pressemeddelelse.
Stor lokal inddragelse
Beslutningen om at ændre navnene er sket på baggrund af en række anbefalinger fra Udvalget for Børn og Skole, der tidligere på året har arbejdet med dagtilbuds- og skoleområdet gennem dialogmøder med forældrebestyrelser og skolebestyrelser samt anbefalinger fra Projektudvalget for Afbureaukratisering og Decentralisering.
De nye skolenavne
Kildedamsskolen
- Tølløse Skole, område Kildedam
- St. Merløse Skole, område Kildedam
- Ugerløse Skole, område Kildedam
- Stestrup Skole, område Kildedam
- Vipperød Skole, område Kildedam
- Ågerup Skole, område Kildedam
Skovvejens Skole
- Nr. Jernløse Skole, område Skovvejen
- Knabstrup Skole, område Skovvejen
- Jyderup Skole, område Skovvejen
- Kildebjergskolen, område Skovvejen
- Undløse skole, område Skovvejen
Holbæk By Skole
- Bjergmarkskolen, område Holbæk By
- Absalonskolen, område Holbæk By
- Orø Børnehus og Skole, område Holbæk By
Katrinedalskolen
- Gislinge Skole, område Katrinedal
- Tuse Skole, område Katrinedal
- Udby Skole, område Katrinedal
- Svinninge Skole, område Katrinedal
Kilde: Holbæk Kommmune.
- Det har været en god proces med lokal inddragelse, og de ændrede navne er derfor valgt med afsæt i, hvad der betyder noget for lokalområdet. Dermed tages der hul på arbejdet med at tydeliggøre netop de enkelte skoleafdelingers særlige styrker og kvaliteter, siger Susanne Utoft og tilføjer:
- Jeg har en tro på, at dette bestemt er et skridt i den helt rigtige retning. Samtidig har forældrebestyrelser og skolebestyrelser anbefalet at bibeholde den nuværende struktur af hensyn til stabilitet, styring og mulighederne for at holde fokus på udvikling af børns læring og trivsel. Det er en anbefaling, som vi efterkommer.