Ulykkesramt rundkørsel hælder alligevel ikke forkert

For tre måneder siden slog Vejdirektoratet fast, at der var fejl på rundkørsel i Nykøbing Falster, men det er alligevel ikke tilfældet, lyder det nu

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I efteråret lå der både juleskinker og roer i en rundkørsel i Nykøbing Falster, fordi to lastbiler væltede i den med kort tids mellemrum.

Læs også
Efter flere væltede lastbiler - undersøgelse viser fejl på rundkørsel
Læs også
Efter flere væltede lastbiler - undersøgelse viser fejl på rundkørsel

Efterfølgende slog Vejdirektoratet fast, at rundkørslens hældning var forkert, men det viser sig nu ikke at være tilfældet alligevel.

- Vi lavede en opmåling, hvor vi i første omgang fik den opfattelse, at der var en højere hældning i rundkørslen end det, der normalt anbefales. Nu viser det sig, at målepunktet ikke var rigtigt, og at hældningen ikke er årsagen til, at lastbilerne er væltet, siger Maria Lønsmand Meiner, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Skinker og roer

I oktober sidste år væltede en roetransport i rundkørslen, der forbinder Skovalléen og Omfartsvejen til Gedser. 21. november var det en lastbil med 22 tons juleskinker, der tiltede og spærrede en af rundkørslens udkørsler i cirka 16 timer, mens skinkerne blev omlastet.

Artiklen fortsætter under billedet.

21. november 2020 væltede en lastbil i rundkørslen i Nykøbing Falster. Det betød, at 22 tons juleskinker måtte omlastes.

I august 2018 måtte der flyttes omkring 20 tons skinker fra en væltet lastbil i samme rundkørsel, men det er ifølge Vejdirektoratet altså ikke fejl på rundkørslens udformning, der er årsagen til uheldene.

- Det er en kombination af fart og så en last med et højt tyngdepunkt. Hvis der for eksempel hænger skinker i loftet, så giver det nogle svingninger, der kan påvirke køretøjet, siger Maria Lønsmand Meiner. 

Delehelle og skiltning

På baggrund af de nye oplysninger har Vejdirektoratet lavet et løsningsforslag, der skal få bilisterne til at sætte farten ned i rundkørslen. 

- Lastbiler skal ned på 15 kilometer i timen, så vi kommer til at lave en delehelle mellem de to kørespor i indkørslen fra nord. Derudover laver vi en skiltning 200 meter før rundkørslen om, at man må køre 60 kilometer i timen på vejen. Vi vurderer, at de to tiltag med stor sandsynlighed vil reducere risikoen for væltede lastbiler i rundkørslen, siger Maria Lønsmand Meiner.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vejdirektoratet vil lave en delehelle i den tosporede indkørsel fra nord, og så skal der skiltes med hastighedsbegrænsningen på 60 kilometer i timen 200 meter før rundkørslen.
Vejdirektoratet vil lave en delehelle i den tosporede indkørsel fra nord, og så skal der skiltes med hastighedsbegrænsningen på 60 kilometer i timen 200 meter før rundkørslen. Foto: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet forventer at begynde arbejdet i løbet af april. 


Nyhedsoverblik