Turisterne flygter fra Region Sjælland

Turisterne flygter fra Region Sjælland. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik. Store virksomheder går derfor til kamp mod Regionens måde at tænke turis

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Siden 2007 har antallet af turister været stærkt faldene. Det har især ramt små og mellemstore virksomheder, der lever af turismen.

Krisetider i Marielyst

På Marielyst Ny camping, kan man tydeligt mærke krisen.

- Det ser desværre sådan ud, at vi har haft et fald i både danske og udenlandske turister de seneste år, siger campingejer Brian Frigaard.

Antallet af overnatninger på campingpladser er nemlig faldet med 8,5 procent, siden 2007, her i Region Sjælland.

- Det mærker vi jo ved, at vi har mange tomme pladser. Også om sommeren, hvor vi skulle være fuldt belagt, siger Brian Frigaard

Udviklingen skaber problemer for campingejeren.

- Det er klart, at det betyder en forringet økonomi. Vores omsætning er faldet med ca. 10 procent henover de seneste år, siger Brian Frigaard.

Mister over 700.000 gæster

Tallene for overnattende gæster I Region Sjælland, er faldet fra 4,9 mio. Til omkring 4,1 mio. de seneste fem år. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik. Helt præcis er der tale om 782.705 overnatninger siden 2007.

Ud fra de tal har virksomheden Horesta vurderet, at der er tale om over 700 mistede arbejdspladser. 

For halvandet år siden lavede Regionsrådet så en ny turismestrategi for at gøre noget ved den faldende turisme. I dag var det så tid til evaluering. 

- Vi er meget kede af det, for vi synes det går katastrofalt dårligt for turismen i Region Sjælland, siger direktør for Knuthenborg, Christoffer Knuth

Han mener, at én af årsagerne til krisen er en fejlagtig strategi.

- For det første har man fjernet markedsføring, og så lægger man vægt på mad og vikinger også betegnet som fødevarer og kultur. To nicheprodukter, der på ingen måder kan bære en strategi igennem.

’Skrot strategien’

- Vi har kun et skud i bøssen. Vi bliver nød til i en krisesituation at satse på det sikre, nemlig at få noget vækst og arbejdspladser, og det er desværre masseturisme, siger Christoffer Knuth.

Men regionsrådsformand, fra Region Sjælland, ønsker stadig at satse på udvikling af produkter indenfor fødevarer og kultur.

- Vores forpligtelse er primært at produktudvikle på den lange bane. Sådan så turister også er interesserede om 2,4 og 6 år. Vi skal være dygtige på nicheområder. Markedsføring må være op til de store virksomheder selv i samarbejde med kommunerne og Visit Denmark, siger regionsrådsformand Steen Bach Nielsen (soc.dem.)

Men det ser Christoffer Knuth som et problem

- Det er noget pjat. For så er det kun de store virksomheder, som Lalandia og andre, der kan markedsføre sig selv. Små og mellemstore virksomheder har ikke en chance. Når en tysk familie skal vælge mellem ferie i Danmark og Kroatien, så vælger de Kroatien, fordi de tror, at Danmark kun har Lalandia.

En smule fremgang

Men regionsrådsformand, Steen Bach Nielsen, påpeger, at det ikke ser helt håbløst ud.

- Vi har fra 2011 til 2012 haft en stigning i hotelovernatninger på 4,7 %. Det er bedre end landsgennemsnittet. Så selvom der samlet set er sket et fald, så er der jo noget, der virker. Og man kan jo ikke kritisere strategien, da den er fra 2011. Og nedgangen startede jo allerede med finanskrisen i 2007. Men vi er åbne for en diskussion om strategien, siger Steen Bach Nielsen.

Mødet er netop slut i regionsrådet. Der blev ikke nået frem til enighed mellem parterne. Men der er, ifølge Christoffer Knuth, tilslutning til at starte forfra med strategien.


Nyhedsoverblik