Superfærger til Gedser

Med to nye superfærger tager Scandlines nu kampen op mod Femern-forbindelsen. Færgerne skal stå klar om to år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rederiet Scandlines indsætter om to år to nye færger på forbindelsen Gedser-Rostock. De nye færger vil hver kunne fragte 460 personbiler eller 90 lastbiler. Der er tale om en fordobling af kapaciteten.

- Vi ser store muligheder i at styrke aksen mellem København og Berlin. Vi vil derfor gøre vores yderste for at udvikle Gedser-Rostock ruten som en sand trafikmaskine, inden Femern-broen står færdig, siger direktør John Steen Mikkelsen, Scandlines.

Det er første gang siden 1997, at Scandlines indsætter nybygninger på en af selskabets ruter.

De nye færger kan rumme 1500 passagerer mod i dag 1000. Færgerne samt en udvidelse af faciliteter i havnene vil udgøre en investering på 1,7 milliarder kroner.

Færgerne bygges i de maksimale mål, som Gedser kan anløbes med. De designes, så skroget nøje tilpasses overfarten og bundforhold i havne, render og på det åbne hav. Bunkerforbrug og udledninger vil blive reduceret mest muligt. Fartøjets motorer kan omstilles til at bruge flydende naturgas.

Den øgede kapacitet fører også til udvidelser i havnene.

- Landgang og ombordstigning skal højst vare 15 minutter, selv om kapaciteten fordobles. Det indgår derfor i planerne at bygge nye anløbsbroer med ramper i Rostock og Gedser, siger John Steen Mikkelsen.


Nyhedsoverblik