Søster til trafikdræbt kræver handling efter ny ulykke på Gaabensevej

Tirsdag var der endnu engang et trafikuheld på Gaabensevej, som før har lagt asfalt til flere dødsulykker. Søster til trafikdræbt kræver handling.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det river det hele op i én, hver gang der sker et trafikuheld derude, uanset om det koster menneskeliv eller ej.

Katja Olesen Ewers kender alt for godt til, hvad det vil sige at være pårørende til en trafikdræbt.

quote Det er bare et spørgsmål om tid, inden den næste ulykke sker

Katja Olesen Ewers

Lørdag den 22. august sidste år omkom Katja Olesen Ewers' søster i en trafikulykke på Gaabensevej, da to biler stødte frontalt sammen nær Stubberup. Også føreren af den anden bil, en 37-årig mand, afgik efterfølgende ved døden.

Tirsdag fik vejen, der forbinder Nykøbing Falster og Sydmotorvejen, så igen en uheldig hovedrolle, da fire biler var impliceret i et uheld, hvoraf en person blev fløjet med helikopter til Rigshospitalet. Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har mandag ikke haft mulighed for at give en opdatering på tilstanden hos de involverede personer.

Læs også
Pårørende efter dødsulykke på Gaabensevej: - Den vej skal laves om nu
Læs også
Pårørende efter dødsulykke på Gaabensevej: - Den vej skal laves om nu

Da Katja Olesen Ewers hørte om hændelsen tirsdag, blev hun indigneret over, at der endnu ikke er gjort noget for at forbedre sikkerheden på vejen. Derfor skrev hun en mail til Lennart Damsbo-Andersen, der er valgt for Socialdemokratiet i Sjællands Storkreds og sidder i Transportudvalget.

- Min første tanke var, hvor min lillebror var. Fordi jeg vidste, at han kørte på Gaabensevej kort tid før, siger Katja Olesen Ewers.

- Jeg synes, det er for dårlig, der ikke er gjort noget ved den vej før. Det er bare et spørgsmål om tid, inden den næste ulykke sker, fortsætter hun.

Flere ulykker

Gaabensevej har gennem flere år været plaget af mange alvorlige trafikulykker.

TV2 ØST har således kunnet fortælle om alvorlige færdselsulykker på vejen i blandt andet 2010, 2012, 2014, 2017, 2018, 2019, 2020 og så senest tirsdag i sidste uge.

- Fordi den er bred, indbyder den jo til, at man kan køre hurtigere, og at man tror, der er plads, hvor der ikke er plads, sagde vagtchef ved Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi Kent Edvardsen i forbindelse med ulykken, der kostede Katja Olesen Ewers' søster livet i sommer.

Den ulykkesramte vej har da også fået politisk opmærksomhed. I 2019 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti en infrastrukturaftale, hvor der blev afsat 450 millioner kroner til at lave vejen om til en firesporet vej.

Læs også
Ulykke på landevej kostede ung mand livet - nu kræver politiker handling
Læs også
Ulykke på landevej kostede ung mand livet - nu kræver politiker handling

Aftalen blev ikke til noget, da der kort tid efter skete et regeringsskifte ved det seneste Folketingsvalg. Men det lokale folketingsmedlem fra Dansk Folkeparti René Christensen er stadig opsat på, at vejen ændres.

- Det er desværre efterhånden blevet den vej med de bedste argumenter for at lave en firesporet vej med autoværn i midten. For vi kan se, at de færdselsuheld, der sker, er at bilerne af den ene eller anden årsag kommer over i den modsatte vejbane, siger René Christensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Rene Christensen så gerne, at Gaabensevej blev firesporet med et autoværn i midten, så overhaling ikke sker i modsatkørendes spor.
Rene Christensen så gerne, at Gaabensevej blev firesporet med et autoværn i midten, så overhaling ikke sker i modsatkørendes spor.

Bliver ikke mere sikkert med nyt udspil

Tidligere på måneden præsenterede den nuværende regering så sit udspil til en infrastrukturplan. Gaabensevej er igen nævnt på listen over konkrete tiltag.

Der er dog ikke lagt op til et lige så omfattende projekt på vejen. Planen for vejen er at ombygge tre kryds, hvoraf det ene skal laves om til en rundkørsel, og der er afsat cirka 50 millioner kroner til projektet.

Lennart Damsbo-Andersen erkender da også, at regeringens udspil ikke vil forbedre sikkerheden på vejen.

- Det gør, at fremkommeligheden bliver bedre. Men det gør ikke noget ved sikkerheden, siger han.

Men skal vejen ikke gøres mere sikker?

- Jo, det synes jeg da bestemt. Og jeg har da tiltro til, at inden forhandlingerne er slut omkring den her trafikplan, så har den en anden udformning, end den har nu.

Men det er et forslag, der skal komme fra andre partier?

- Ja, det har jeg også en forventning om. De har da i hvert fald sagt det, inden forhandlingerne går i gang, så må vi se, hvor det ender.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lennart Damsbo-Andersen (S) erkender, at Regeringens seneste infrastrukturudspil ikke gør Gaabensevej mere sikker.
Lennart Damsbo-Andersen (S) erkender, at Regeringens seneste infrastrukturudspil ikke gør Gaabensevej mere sikker.

Hvorfor har I ikke bare forslået noget, der lægger op til mere sikkerhed?

- Det er jo en prioritering. Jeg har forsøgt at lægge pres på i forhold til at få så meget som muligt med fra vores område. Alle de første prioriteringer i Region Sjælland er jo med. Jeg er sådan set glad for, at ruten (Gaabensevej, red.) er kommet med, godt nok i en mindre udformning, end jeg havde ønsket mig, siger Lennart Damsbo-Andersen og nævner, at Regeringens infrastrukturplan har prioriteret både motorvej til Næstved og motorvej til Kalundborg i Region Sjælland.

Regeringen har påbegyndt forhandlinger med Folketingets partier for at nå frem til et flertal for en ny infrastrukturplan.

Ingen hurtig løsning

Katja Olesen Ewers så gerne, at der bliver gjort noget ved sikkerheden på Gaabensevej med det samme.

- Der skal ske noget ved den vej nu, og det kan kun gå for langsomt. Nu er det over 8 måneder siden, og der er stadig ikke lavet noget, siger hun.

Efter ulykken, der kostede Katja Olesen Ewers søster livet, sagde Lennart Damsbo-Andersen til TV2 ØST, at der skulle laves midlertidige foranstaltninger med det samme, og at han derfor tog fat i Transportministeriet.

- Det spurgte vi jo ind til med det samme, da vi stod der efter den ulykke, og der var meldingen fra Vejdirektoratet, at det kan man ikke. Når nu vi får lavet den infrastrukturaftale, hvad end der så kommer til at være i den, skal det gennemføres så hurtigt som muligt, siger han.

I 2018 blev en såkaldt stærekasse sat op på strækningen for at få billister til at nedsætte farten.


Nyhedsoverblik