Snart begynder det største nedrivningsprojekt i Danmark - nu er firmaet til opgaven udpeget

Nedrivningen af den eksisterende Storstrømsbro er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark. Rambøll bliver hovedrådgiver.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ingeniørrådgiverfirmaet Rambøll er netop blevet valgt af Vejdirektoratet som hovedrådgiver på nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro. Det skriver Rambøll i en pressemeddelelse.

quote Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver

Niels Gottlieb, projektleder i Vejdirektoratet

- Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det spændende arbejde på den største bronedrivning til dato i Danmark. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet skal stå i spidsen for projektet.  

Projektet, der har en samlet værdi på 330 millioner kroner, er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark med stort fokus på miljø og materialegenanvendelse.

Rambøll blev valgt ud af et felt på fem

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere og skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet.

Projektet løses i samarbejde med Teknologisk institut, som vil have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.

Om Rambøll

  • Rambøll er en førende international ingeniør- og rådgivningsvirksomhed grundlagt i Danmark i 1945.
     
  • I dag beskæftiger Rambøll over 16.500 medarbejdere.
     
  • Rambøll har en repræsentation i Norden, Storbritannien, Nordamerika, Mellemøsten og Asien-Stillehavsområdet og har i alt 300 kontorer i 35 lande.
     
  • Rambøll arbejder inden for områderne: Byggeri, transport, byudvikling, miljø, vand, energi samt managementrådgivning. 

Hos Rambøll ser man frem til at komme i gang.

- Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller Jens Chr. Helbech Hede, direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark.

Nedrivningen skal ikke påvirke omgivelserne

Den eksisterende Storstrømsbro, der forbinder Falster med Masnedø, står overfor at skulle nedrives. Broen, der blev indviet i 1937, består af mange tusinde tons stål og beton.

I projektet vil der være stor fokus på hensynet til det omkringliggende miljø, materialegenanvendelse og cirkulær økonomi.

Storstrømsbro
Læs også
Fagforening om byggeriet af ny Storstrømsbro:
Udenlandsk arbejdskraft dominerer offentlig millardbyggeri
Storstrømsbro
Læs også
Fagforening om byggeriet af ny Storstrømsbro:
Udenlandsk arbejdskraft dominerer offentlig millardbyggeri

- Vores fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø, og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Inge Birkegaard Damsgaard, der er senior projektchef i Rambøll og står i spidsen for projektet på rådgiversiden.

Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik i slutningen af 2023. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster. Selve nedrivningsarbejdet forventes at tage 3 år.


Nyhedsoverblik