Scandlines anden såkaldte hybridfærge, M/F Copenhagen, er i dag klar til at sejle fra Gedser i ordinær drift.
Den nye hybridfærge blev indregistreret mandag den 19. december 2016 og sejlede samme dag fra det fynske værft FAYARD A/S. Og nu er den altså klar til at sejle klokken ni fra Gedser i ordinær drift.
Erstatter Kronprinsen
M/F Copenhagen er den anden af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. M/F Copenhagen erstatter M/F Kronprins Frederik, der nu fungerer som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres den samlede kapacitet og stabiliteten i sejlplanerne.
- Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge, udtaler Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines, i en pressemeddelelse.
- De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland.
På værft igen næste måned
M/F Copenhagen skal dog snart en tur forbi værftet igen. Scandlines og færgeproducenten har nemlig vurderet, at det system, der sprøjter diesel ind i motorerne på færgen, ikke fungerer optimalt og skal ombygges.
De nye indsprøjtningsmoduler kan først blive leveret i januar, og derfor skal M/F Copenhagen og den anden hybridfærge på ruten mellem Gedser og Rostock, M/F Berlin, på værft i løbet af næste måned.
Det betyder dog ikke noget for sejlplanen, at de to hybridfærger tager en pause. I mens de er væk bliver to andre skibe indsat.