Scandlines søsætter ny hybridfærge: Skal snart på værft igen

Scandlines anden hybridfærge sejler i dag klokken ni fra Gedser, hvor de medtager passagerer. Den skal dog allerede på værft igen næste måned.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Scandlines anden såkaldte hybridfærge, M/F Copenhagen, er i dag klar til at sejle fra Gedser i ordinær drift.

Den nye hybridfærge blev indregistreret mandag den 19. december 2016 og sejlede samme dag fra det fynske værft FAYARD A/S. Og nu er den altså klar til at sejle klokken ni fra Gedser i ordinær drift.

Erstatter Kronprinsen

M/F Copenhagen er den anden af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. M/F Copenhagen erstatter M/F Kronprins Frederik, der nu fungerer som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres den samlede kapacitet og stabiliteten i sejlplanerne.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge, udtaler Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines, i en pressemeddelelse.

- De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland.

M/F Berlin
Læs også
Efter tre års forsinkelse: M/F Berlin er endelig klar
M/F Berlin
Læs også
Efter tre års forsinkelse: M/F Berlin er endelig klar

På værft igen næste måned

M/F Copenhagen skal dog snart en tur forbi værftet igen. Scandlines og færgeproducenten har nemlig vurderet, at det system, der sprøjter diesel ind i motorerne på færgen, ikke fungerer optimalt og skal ombygges.

De nye indsprøjtningsmoduler kan først blive leveret i januar, og derfor skal M/F Copenhagen og den anden hybridfærge på ruten mellem Gedser og Rostock, M/F Berlin, på værft i løbet af næste måned.

Det betyder dog ikke noget for sejlplanen, at de to hybridfærger tager en pause. I mens de er væk bliver to andre skibe indsat.


Nyhedsoverblik