Rask EL satsede på Femern

Politikerne på Christiansborg har besluttet, at Femern-forbindelsen bliver udskudt, så den først kommer til at stå færdig i 2028. Flere virksomheder på Lolland og Falster har ellers været klar til at gå i gang med byggeriet i flere år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I 2009 slog virksomheden Rask EL Service sig sammen med to andre el-installatører og dannede fællesskabet Lolland-Falster Technical Contractors (LFTC). Det gjorde de, fordi Femern-forbindelsen var på vej.

- Vi så jo en mulighed i at have nogle helt store anlægsopgaver hernede lokalt, som vi kunne få en del af. Men vi kunne ikke løfte det alene. Derfor blev vi nødt til at gå sammen for at have en større mandskabsskare og en større volumen. Og det var så det, vi valgte at lave fællesfirmaet for, siger medejer i Rask EL Service, Jacob Goldbeck.

Været klar i flere år

De sidste fire til fem år har LFTC derfor været klar til at løfte de opgaver, der følger med byggeriet med Femern-forbindelsen.

- Vi var egentlig fremadsynet. Vi sørgede for at være klar, som der blev prædiket for. Vi opgraderede mandskabet og sørgede for at have alle aftaler på plads, forklarer Jacob Goldbeck.

Når Femern-forbindelsen gang på gang er blevet udskudt, har det derfor kostet virksomheden mange penge. I hvert fald over en million, skønner Jacob Goldbeck.

- Det er møgirriterende, at man ikke har kunnet komme med en klar udmelding.

Udskydelse på udskydelse

Nu er udmeldingen så kommet, og den lyder på en udskydelse af byggeriet, så det tidligst står færdigt i 2028.

Selvom der nu kommer endnu en udskydelse, så er LFTC dog glad for, at Femern-forbindelsen rent faktisk bliver en realitet.

- Det er en glædelig nyhed oven på alle de vævende udtalelser. Vi er glade for, at det endelig kommer i gang, siger Jacob Goldbeck.   


Nyhedsoverblik