Overblik over forsinkelser for hybridfærgen

Oprindeligt var planen, at M/F Berlin skulle i brug i 2012. Nu skriver vi 2016. Få et overblik over forløbet af forsinkelserne her.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bestilt i 2010 med en forventet lanceringsdato i 2012. Her i 2016 kan vi nu ønske færgen M/F Berlin velkommen - kun fire år forsinket.

  • 26. marts 2010: Scandlines offentliggjorde, at de havde bestilt to nye færger til Gedser-Rostock-ruten med lancering i 2012. Her skulle de afløse de to nuværende færger.
  • 2. december 2011: Færgen Berlin blev søsat under overværelse af 150 gæster på P+S Volkswerft i Stralsund.
  • Færdiggørelsen af færgerne er planlagt til foråret 2012, men tidspunktet bliver skubbet. Det bliver oplyst at byggerriet giver vanskeligheder.
  • 27. november 2012: Færgerne er blevet tungere end kontrakten lyder på, og Scandlines opsiger kontrakten med det tyske værft.
  • 31. januar 2014: Scandlines vælger at købe begge ufærdige færger fra det insolvente tyske skibsværft. De betaler 31,6 millioner euro i forhold til de aftalte 184 millioner euro, og planlægger at finde et andet værft til at lave om- og færdigbygningen.
  • Juli 2014: Scandlines udsender en pressemeddelelse, hvor de offentliggører, at skibsværftet FAYARD har vundet opgaven med ombygningen af færgerne.
  • Marts 2015: Scandlines meddeler, at Berlin vil blive søsat i "anden halvdel af 2015".
  • Juni 2015: Lanceringsdatoen ændres til oktober og derefter igen til november.
  • 20. april 2016: Berlin afgår ved 21-tiden fra Fayard i Munkenbo på 5 dages prøvesejlads mod Rostock Überseehafen.
  • 3. maj 2016: Hybridfærgen M/F Berlin, der skal sejle mellem Gedser og Rostock, døbes.

 


Nyhedsoverblik