De seneste måneder har et særligt tilbud for familier ramt af et alkoholmisbrug haft en fordobling i antallet af henvendelser. Ifølge initiativtagerne er det resultatet af en målrettet kampagne, der har fået flere til at række ud efter rådgivning.
Vi har kunnet gentage vores budskab igen og igen. For alkoholproblem er en erkendelsesproces
For ofte får forældre og børn først hjælp, når problemet er vokset dem over hovedet, men flere og flere familier henvender sig for at få støtte til at tage alkoholproblemer i opløbet, fortæller projektleder, Gitte Aagaard.
- Vi har set en fordobling i antal henvendelser i marts, april og maj. Vi startede en informationskampagne for rådgivningen i februar, så vi når bedre og bredere ud end før, siger hun og tilføjer:
- Det kan også spille ind, at familierne har været mere hjemme under coronakrisen, men vi så også tendensen, inden regeringen lukkede landet ned.
Lokal indsats skal bredes ud
Kampagnen er kørt ud på digitale medier, og særligt denne strategi, tror Gitte Aagaard, er en forklaring på fremgangen i henvendelser fra familier.
Artiklen fortsætter under billedet
- Vi har forsøgt os med forskellige budskaber, som har gjort, det ikke er så farligt og skamfuldt at have det her problem. Vi har forsøgt at aftabuisere problemet og gøre det til noget, som kan berøre os alle, siger hun og tilføjer:
- Det har gjort, vi er kommet tæt på den enkelte på et digitalt medie, hvor mange er i forvejen, og vi har kunnet gentage vores budskab igen og igen. For et alkoholproblem er også en erkendelsesproces.
Region Sjælland har en kedelig danmarksrekord med flest alkoholrelaterede dødsfald per 100.000 indbyggere
Den mere diskrete mulighed for at erkende behovet for hjælp via blandt andet kampagner på nettet er i første omgang rettet mod borgere i Lolland og Guldborgsund, men ifølge Gitte Aagaard kan erfaringerne bruges i hele regionen.
- Vi har haft mulighed for at eksperimentere med nye veje til at nå ud til familier, som kan bruges i resten af regionen.
Danmarks rekord i dødsdruk
Rådgivningstilbuddet hedder slet og ret, Familie og Alkohol, og betegnes som et på mange måde utraditionelt rådgivningstilbud til børnefamilier.
- Medarbejderne taler med hele familien, både børn og voksne. Og mange af familierne søger selv hjælpen, fordi de har hørt eller læst om Familie og Alkohol, for eksempel på sociale medier, fortæller Gitte Aagaard.
Lolland og Guldborgsund Kommuner har henholdsvis flest og næstflest borgere per 1.000 indbyggere, som har været i kontakt med sygehuset for noget som relaterer sig til alkohol. Men i hele regionen er der grund til at få promille indtaget ned.
Artiklen fortsætter under grafikken
- Region Sjælland har en kedelig danmarksrekord med flest alkoholrelaterede dødsfald per 100.000 indbyggere. Det skal vi ændre på i fællesskab. Forældrene, der søger hjælp hos Familie og Alkohol, er gode rollemodeller, som jeg har den største respekt for, siger formand for Region Sjælland, Heino Knudsen (S), i en meddelelse.
Region og kommuner er gået sammen om indsatsen, fordi alkohol er en af de faktorer, der trækker allermest ned i folkesundheden, forklarer regionsrådsformand videre.
Plads til flere borgere
Kampagnen er foruden digitale annoncer promoveret gennem klistermærker på flaskecontainere og postkort.
Selvom der er sket en stigning i antallet af henvendelser, så har Familie og Alkohol fin kapacitet til at tage i mod de mange nye henvendelser, der er kommet i løbet af foråret. Og det er vigtigt påpeger Gitte Aagaard.
- Det vigtigste er, at familierne kommer i gang hurtigt. Nogle har måske taget et langt tilløb til at kontakte os, og så skal man opleve, at vi reagerer hurtigt og indbyder til møde. Det er vi helt klar til. Og vi kan godt modtage endnu flere, siger hun.
Aktuelt er 32 familier tilknyttet rådgivningen, fortæller projektleder Gitte Aagaard.
Rådgivningstilbuddet Familie og Alkohol er støttet af Tryg Fonden og er en indsats under Broen til Bedre Sundhed – et partnerskab mellem Guldborgsund og Lolland kommuner, Region Sjælland, de praktiserende læger og det lokale erhvervsliv. Familie og Alkohol har midler til at fortsætte tilbuddet indtil foråret 2021.