Muselort i frosne ærter

En forbruger har fundet museekskrementer i frosne ærter fra et firma på Falster. Nu tilbagekalder Fødevarestyrelsen et helt parti. Firmaets direktør ærgrer sig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis du har en pose dybfrosne ærter fra firmaet Ardo med holdbarhedsdatoen: 04-03-2014 liggende i fryseren, kan du aflevere dem tilbage til Rema 1000, som har solgt poserne.
 
Direktør: Risikoen er der
Fødevarestyrelsen tilbagekalder ærterne, efter en forbruger fandt muselort fra en markmus i en af poserne. Ekskrementerne har formentlig bundet sig til ærterne ude på marken.
 
- Det er jo meget ærgerligt, siger Ardo's administererende direktør i Orehoved ved Nr. Alslev, Carsten Aalund til TV2 Øst.
- Det her er ikke noget, der er normalt forekommende, men vi forarbejder 14 millioner ærter om året, så der vil være en risiko for at sådan noget kan ske, siger han.
 
Maskiner renser ærter
Direktøren tvivler på, at andre forbrugere vil finde muselort i deres poser.
- Det er fundet i én pose. det findes ikke i andre poser, det håber jeg i hvert fald ikke, for så virker vores system slet ikke, siger han.
 
Når ærterne kommer ind fra markerne, bliver de vasket og renset, og derefter bliver de scannet af en maskine.
- Den bør finde den slags. Men muselortene burde faktisk allerede være udvasket, inden de overhovedet når til scanneren, siger Carsten Aalund.

 
Direktøren fortæller, at renseprocessen er helt mekanisk.
- Hvis vi skulle have mennesker ansat til at gennemgå ærterne ville de jo koste 200 kroner kiloet, siger han.
Aflever ærterne
Han opfordrer kunder, der har købt ærter fra det pågældende parti om at kigge i posen. Man kan også aflevere dem til den Rema 1000-butik, man har købt dem i, for så får Ardo poserne tilbage og kan gennemgå dem.
 


Nyhedsoverblik