Lokale turistmagneter savner mod til investering

Der er brug for investeringer uden for hovedstaden, hvis lokale turistattraktioner skal kunne følge med i kampen om gæsterne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selv om det med spæde skridt går fremad for dansk turisme uden for København, så skal der mere fokus på at trække turisterne ud af hovedstaden. Sådan lyder det fra Christoffer Knuth, der ejer turistattraktionen Knuthenborg Safaripark, og er formand for Business Lolland-Falster, skriver Berlingske Business.

Mens Region Hovedstaden har haft en fremgang i turismen på 6,4 procent siden 2008, har fremgangen blot ligget på 0,2 procent i den øvrige del af landet, og selv om Danmark sidste år oplevede den største samlede fremgang på turistområdet i flere år, så matcher nabolandende os nemt.

Turismen er et moneygame

I Marielyst, der traditionelt set har været en turistmagnet, er antallet af udenlandske overnatninger faldet de seneste år. Selv om der er puttet 25 millioner kroner i at gøre torvet til et lækkert samlingssted, så kan man bare kigge over på den anden side af vandet til Tyskland, hvor der er investeret 50 milliarder kroner i den tyske østersøkyst, der er med til at tiltrække tyskerne, inden de når til Danmark.

Og skal vi herhjemme være konkurrencedygtige, må der penge til. 'Turismen er et moneygame. Det er dem, der investerer meget i nye attraktioner og faciliteter, der vinder gæsterne' siger Christoffer Knuth, og Guldborgsunds borgmester John Brædder (G) håber også, at nogen tør investere i området.

- Vi har 6000 sommerhuse. Men der har længe været mulighed for at udstykke 1200 flere nye grunde, så snart det skulle være. Det ville give vækst til området, siger han til Berlingske Business.


Nyhedsoverblik