Kræver konkursramte italienere ud af Storstrømsbro-selskab

Vejdirektoratet vil have, at det italienske byggekonsortium, der skal bygge Storstrømsbyen, skiller sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det konkursramte firma Condotte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det italienske byggekonsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, skal skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma Condotte, der er ved at gå konkurs. 

Det skriver Fagbladet 3F.

Så klar er udmeldingen fra Vejdirektoratets projektdirektør Erik Stoklund Larsen, der har ansvaret for den nye bro til 2,1 milliarder skattekroner.

- Vi forventer, at Condottes bestyrelsesmedlemmer vil blive fjernet fra det danske selskab, nu hvor Condotte ikke længere kan være med i projektet, siger han til Fagbladet 3F.

Økonomisk kaos

Firmaet Condotte står sammen med et andet byggefirma fra det italienske konsortium, der skal opføre Storstrømsbroen, tiltalt for korruption i Italien og har siden januar været under økonomisk rekonstruktion.

Det økonomiske kaos hos Condotte har blandt andet betydet, at de er blevet smidt ud af et milliardbyggeri i Norge, og at de i månedsvis ikke har betalt løn til sine 3000 ansatte.

I tirsdags kastede det store entreprenørfirma så håndklædet i ringen og begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder.

Lille ejerandel i konsortium

Fagbladet 3F kunne allerede i januar afsløre, at Vejdirektoratet ikke fik lavet en grundig økonomisk undersøgelse af de tre selskaber i det italienske byggekonsortium, inden de tildelte dem kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

I februar - efter sagerne om korruptionsanklager og dårlig økonomi kom for dagens lys - fik Condotte dog reduceret sin ejerandel i det italienske konsortium betragteligt, da de blev nedskrevet til 0,01 procent. 

Det skandaleramte firma har imidlertid beholdt sine to pladser i bestyrelsen for det danske firma Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV), som det italienske konsortium har oprettet til at stå for brobyggeriet og tage imod de 2,1 milliarder kroner fra den danske statskasse.