Kommune sendte personlig e-post til den forkerte: - Det her er jeg meget harm over

Da en borger på Falster forleden ville tjekke sin e-Boks, opdagede han, at han havde modtaget personlige oplysninger om en ukendt kvinde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bent Werner Pinnov fra Væggerløse på Falster er netop kommet hjem fra ferie i Holland. Derfor ville han forleden tjekke sin e-Boks. I e-Boksen lå et brev til ham på fire sider fra Guldborgsund Kommune.

Da han nåede til side tre, spærrede han øjnene op. Den tredje side var nemlig ikke til ham. Den indeholdte personlige oplysninger om en 63-årig kvinde, der bor i Nykøbing Falster.

- Der var alle mulige oplysninger om hende. Om hendes sygdomme, og der stod hendes personnummer. Jeg er virkelig stødt over det. Det er en krænkelse, at jeg har fået de oplysninger, og jeg begyndte selvfølgelig at tænke over, om mine oplysninger også ligger i andre menneskers e-bokse, siger Bent Werner Pinnov.

quote Det kan ikke være rigtigt, at kommunen kaster rundt med personnumre

Bent Werner Pinnov, pensionist, Væggerløse 

Oplysninger om sygdom

Brevet med de personlige oplysninger er sendt fra en praktiserende læge i Nørre Alslev til Guldborgsund Kommune. I brevet fremgår foruden kvindens personnummer også hendes adresse, og der er oplysninger om flere kroniske sygdomme, som kvinden lider af.

- Det her er jeg meget harm over. Det kan ikke være rigtigt, at kommunen kaster rundt med personnumre, og at jeg på den måde får et indblik i, hvilke sygdomme hun har. Vi har ikke engang den samme læge, så hvordan kan det ske, undrer Bent Werner Pinnov sig. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Bent Werner Pinnov fik en forkert e-Post fra Guldborgsund Kommune. Brevet indeholdt en fremmed kvindes personnummer og oplysninger om hendes sygdomsforløb. 
Bent Werner Pinnov fik en forkert e-Post fra Guldborgsund Kommune. Brevet indeholdt en fremmed kvindes personnummer og oplysninger om hendes sygdomsforløb.  Foto: Privatfoto

Guldborgsund Kommune har undersøgt sagen, og her tager man datalækket yderst alvorligt.

Allan Ruders, der er direktør for Social, Sundhed & Omsorg, Familie & Forebyggelse i kommunen fortæller til TV2 ØST, at der er tale om en menneskelig fejl.

141017_landbetjent.jpg
Læs også
Flere borgere bliver narret af falske betjente
141017_landbetjent.jpg
Læs også
Flere borgere bliver narret af falske betjente

- Det er en rigtig ærgerlig sag, som vi tager meget alvorligt. Det er heldigvis ikke en fejl, der sker ofte, og vi tager borgernes personlige oplysninger meget alvorligt og passer på dem. Det må ikke ske, men da der er tale om mennesker og maskiner, så kan det altså alligevel ske, siger Allan Ruders.

quote Det må ikke ske, men da der er tale om mennesker og maskiner, så kan det altså alligevel ske

Allan Ruders, direktør, Social, Sundhed & Omsorg, Familie & Forebyggelse, Guldborgsund

- Hvad det er, der præcist er gået galt, er, at der er kommet nogle akter fra en borgers journal med til den anden borger, fortæller Allan Ruders. 

Tog det pænt

Guldborgsund Kommune har nu kontaktet både Bent Werner Pinnov og den kvinde, der har fået sine personlige oplysninger lækket til Bent Werner Pinnov.

- Hun blev selvfølgelig meget overrasket, da vi kontaktede hende. Men der har været en god dialog, og hun tog det pænt, og vi har selvfølgelig beklaget rigtig mange gange overfor hende, siger Allan Ruders. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Guldborgsund Kommune ser med stor alvor på datalækket, fortæller Allan Ruders, der er direktør for Social, Sundhed & Omsorg, Familie & Forebyggelse i Guldborgsund Kommune. 
Guldborgsund Kommune ser med stor alvor på datalækket, fortæller Allan Ruders, der er direktør for Social, Sundhed & Omsorg, Familie & Forebyggelse i Guldborgsund Kommune.  Foto: Privatfoto

Sagen er tirsdag formiddag blevet anmeldt til Datatilsynet, som den skal. Samtidig har Allan Ruders benyttet lejligheden til at gennemgå sagen med medarbejderne, så risikoen for en lignende fejl fremadrettet er minimeret. 

- Jeg kan ikke afvise, at vi har lavet flere fejl. Men det er ikke noget, jeg er vidende om, og det er ikke noget, der sker hver dag. Vi tager borgernes retssikkerhed meget alvorligt, så det her er ærgerligt, vi vil gøre alt for, at det ikke sker igen, siger Allan Ruders. 


Nyhedsoverblik