Banedanmark har været for optimistisk i planlægningen af elektrificeringen af den danske jernbane.
En granskning af projektet har nemlig vist, at der er store usikkerheder i planer, og at elektrificeringen bliver forsinket på samtlige strækninger.
- Deloitte vurderer, at programmets hidtidige praksis for planlægning og udrulning generelt har været udfordret i forhold til planens fuldstændighed, idet der ikke i tilstrækkeligt omfang er taget højde for de risici og usikkerheder, som kan medføre forsinkelser i tidsplanen, skriver konsulentfirmaet Deloitte, det har gennemgået projektet.
Forsinkelserne betyder blandt andet, at strækningen mellem Nykøbing Falster og Holeby sandsynligvis bliver færdig syv år senere end forventet.
SÅ FORSINKET BLIVER DEN ELEKTRIFICEREDE JERNBANE:
- København-Ringsted
Oprindelig deadline: 2018
Ny deadline: 2019 - Køge Nord-Næstved
Oprindelig deadline: 2018
Ny deadline: 2021 - Roskilde-Kalundborg
Oprindelig deadline: 2024
Ny deadline: 2027 - Ringsted-Holeby (Nord)
Oprindelig deadline: 2019
Ny deadline: 2024 - Ringsted-Holeby (Syd)
Oprindelig deadline: 2021
Ny deadline: 2028
Kilde: Ingeniøren
Signalsystem forsinker hele processen
Hos Banedanmark understreger man, at de allerede i april 2018 orienterede om de nye deadlines.
- Vi lavede i 2017 en replanlægning af signalprogrammet. Det gjorde, at vi var nødt til at replanlægge udrulning af elektrificeringen. Det orienterede vi om i april 2018. I forhold til det er der ikke nogen yderligere forsinkelser. Elektrificeringen af jernbanen vil være klar til indsættelsen af DSB’s fremtidens tog, skriver Banedanmarks økonomidirektør, Peter Jonasson, til TV ØST.
Vi lavede i 2017 en replanlægning af signalprogrammet. Det gjorde, at vi var nødt til at replanlægge udrulning af elektrificeringen
Forsinkelserne skyldes nemlig, at udskiftningen af alle landets togsignaler er blevet forsinket.
- Vi har været nødt til at udskyde elektrificeringen på en række strækninger, fordi det nye signalsystem er forsinket. De gamle signaler kan ikke holde til, at der kommer elledninger op over dem. Derfor er vi nødt til at vente, til vi har rullet det nye signalsystem ud, siger økonomidirektøren.
- Man kan sige, vi har haft en for optimistisk tidsplan for signalprogrammet. Det er det, der gør, at vi må replanlægge elektrificeringsprogrammet.
Det er uvist, hvad forsinkelserne kommer til at koste, men Deloitte konkluderer i rapporten, at "den tildelte totalbevilling med stor sandsynlighed overholdes på seks ud af programmets syv bevilgede strækninger", og at "programmet generelt styres hensigtsmæssigt".
Elektrificeringen af den danske jernbane er budgetteret til at koste ni milliarder kroner i alt. Elektrificering skal gøre det muligt for DSB at ophugge de gamle dieseltog og i stedet anskaffe nye miljøvenlige eltog.