Banedanmark er nu nået så langt med at opgradere Ringsted-Femern Banen, at der kommer til at ske forandringer i landskabet langs banen.
På strækningen mellem Orehoved på Nordfalster og ned til Nykøbing Falster skal de nemlig have elektrificeret jernbanen og sætte kørestrømsmaster op. Det skal give hurtige tog og en mere stabil drift.
Derfor begynder Banedanmark nu at lave prøvegravninger langs sporet. De skal nemlig finde og flytte de nuværende kabler, de steder, hvor masterne skal stå.
Ved prøvegravningerne leder vi efter ukendte forhold i jorden, hvor de kommende kørestrømsmaster skal funderes i jorden, således at det kan undgås at beskadige eksempelvis kabler og dræn i forbindelse med funderingsarbejderne, oplyser Banedanmark til TV2 ØST.
Opsætning af de resterende kørestrømsmaster samt ophængning af selve køretråden vil først blive udført senere, når de øvrige opgraderinger af Ringsted-Femern banen er afsluttet på strækningen.
Må indsætte togbusser
Samtidig vil Banedanmark lægge nye fiberkabler og visse steder beskære de også træer og buske, så der de får mere plads.
Arbejdet kan dog ikke gennemføres, uden at der vil opstå gener for pendlerne og beboerne langs jernbanen.
De nye fiberkabler bliver lagt i dagtimerne, men det resterende arbejde kommer til at foregå i aften- og nattetimerne. Det betyder derfor, at der vil være togbusser på strækningen mellem klokken 20.00 og frem til klokken 05.00 om morgenen.
Beboere skal forvente støj
Desuden skal beboerne, der bor op ad sporene, forvente en del støj fra Banedanmarks arbejde og deres maskiner, mens arbejdet står på.
Banedanmark forventer at kunne rejse kørestrømsmasterne i marts til næste år.
I de første måneder af 2020 gennemføres arbejdet med nedramning af masternes fundamenter samt opsætning af selve kørestrømsmasterne de steder på Falster, hvor de øvrige opgraderinger af Ringsted-Femern banen er afsluttet – det vil sige langs dele af banens ene spor, oplyser Banedanmark til TV2 ØST.
Men det arbejde kommer til at støje mest.
Fundamentet til masterne bliver nemlig slået ned i jorden for hver 90. meter på begge sider af banen. Banedanmark lover dog, at processen rykker sig hurtigt, da det tager mellem 15 til 30 minutter at opsætte en mast.