Hjælper ildsjæle gennem bureaukrati: Vi vil samle folks gode idéer op

Foreninger i Guldborgsund Kommune skal have hjælp, så deres ideer kan blive til virkelighed, siger kommunens borgmester.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis nogle borgere har en ide, som de gerne vil have realiseret, så kan det godt være, at de skal have hjælp til at kæmpe sig vej gennem det offentlige bureaukrati.

Sådan siger borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten) fra Guldborgsund kommune, efter borgere i Ugerløse i Holbæk Kommune er blevet vrede på kommunen over en meget langsommelig sagsbehandling af et projekt, hvor borgerne i byen ville forskønne et tingsted. 

quote Når ideerne kommer ude fra foreningerne, så føler folk en langt større forpligtigelse og ejerskab for det, end hvis vi politikere kommer med dem ovenfra

John Brædder, borgmester, Guldborgsund Kommune

I Guldborgsund Kommune har man ansat en særlig foreningsrådgiver, der skal være med til at lette sagsgangene, når foreninger har gode forslag til kommunen. Rådgiveren skal hjælpe med at kommunikere med kommunen, og gerne hjælpe med gode råd, så et nej kan blive forvandlet til et ja.

Frivillig Ugerløse
Læs også
Frivillige ville forskønne byen: Blev bremset af en mur af bureaukrati
Frivillig Ugerløse
Læs også
Frivillige ville forskønne byen: Blev bremset af en mur af bureaukrati

- Der er mange foreninger rundt omkring – ikke kun i vores kommune – der kan støde ind bureaukrati. Og det kan være ødelæggende, når man arbejder med ildsjæle. Folk gider ret meget bøvl eller skrivebordsarbejde, når de arbejder frivilligt. Og for at de ikke taber tålmodigheden, så håber vi på at kunne hjælpe dem med sådan en rådgiver, siger John Brædder.

- Mit indtryk er, at det fungerer godt her i kommunen. Det er med til at få arbejdet til at flyde, og vores håb er, at det er med til både at få borgernes ideer til at blive til noget – og til at skabe en positiv ånd, siger borgmesteren.

Handler også om at præge

John Brædder fortæller, at næsten alle kommuner er ivrige for at få borgerne til selv at tage ansvar og initiativer i deres kommune – både i form af ideer og frivillig arbejdskraft. Og der er en god grund til at gribe det an på den måde, siger han.

quote Når folk kan se, at deres ideer bliver til virkelighed, så tager de ejerskab, og bliver en slags ambassadører for kommunen

John Brædder, borgmester, Guldborgsund Kommune

- Når ideerne kommer ude fra foreningerne, så føler folk en langt større forpligtigelse og ejerskab for det, end hvis vi politikere kommer med dem ovenfra, siger han.

Han vurderer samtidig, at når ideerne stammer fra en forening, så er det samtidig noget, som i særlig grad vinder genhør.

- Når folk kan se, at deres ideer bliver til virkelighed, så tager de ejerskab, og bliver en slags ambassadører for kommunen, og støtter op om området. Det gælder i særlig grad for foreninger, hvor man har et fællesskab, der kan bakke ideen op. Det tror jeg er særdeles vigtigt, siger han.

Dialog skal sikre gode projekter

John Brædder mener ikke, at det er et problem, at borgernes tanker og ideer ikke nødvendigvis er strømlinede med det, som resten af kommunen vil.

- Det er klart, at folk nogle gange kommer med idéer, som vi måske ikke havde tænkt på i kommunen. Og her tror jeg, at det er vigtigt at eksempelvis en foreningsrådgiver kan hjælpe med til at få en dialog i gang. Måske kan man med små ændringer give det en drejning, så det lettere kan realiseres eller bedre passe ind i kommuneplanen, siger han.

Han sammenligner det lidt med en byggeansøgning.

- Man skal ikke bare afvise en ansøgning. En afvisning skal altid være fulgt op af en vejledning, der hjælper folk, så de kan komme videre med deres ide. Vi vil rigtig gerne samle folks gode ideer op – og det er rådgiveren med til at sikre, siger han.


Nyhedsoverblik