¨

Historisk tog ruller gennem Danmark og ender i Olsen Banden-land

Lørdag rullede damplokomotivet Litra E 987 trukket tværs over Danmark og ankom til Gedser Remise, hvor det skal udstilles sammen med klenodier fra Olsen Banden.

00:29

Lokomotivet, der i tom tilstand vejer cirka 95 tons og er 22 meter langt, skal indgå i Gedser Remises samling af historisk jernbanemateriel. Video: Peter Kryger - TV2 ØST

Det er var stykke dansk toghistorie, som lørdag rullede tværs over Danmark, fra Bramming i Sydvestjylland til Gedser.

Efter i over 10 år at have stået udenfor i Jylland valgte ejeren af det historiske damplokomotiv Litra E 987, som blev bygget i 1947, at donere toget til bevaringsforeningen Gedser Remise.

Det er ligesom juleaften for os

Leif Flensted, driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Remise

Derfor blev damplokomotivet Litra E 987 trukket med en tophastighed på 60 kilometer i timen gennem Kolding, Odense, Korsør, Slagelse, Ringsted, Næstved og Vordingborg, inden det lørdag først på aftenen tøffede ind på det gamle baneterræn i Gedser.  

Her skal lokomotivet, der i tom tilstand vejer cirka 95 tons og er 22 meter langt, indgå i remisens samling af historisk jernbanemateriel.

Artiklen fortsætter under billedet.

Damplokomotivet tiltrak mange mennesker, da det gjorde stop på Slagelse Station. Foto: René Lind.

- Det betyder enormt meget for os, at vi får lokomotivet ned til Gedser, siger Leif Flensted, driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Remise.

- Det er ikke hver dag, man ser et lokomotiv af den størrelse – for det var trods alt det største damplokomotiv, vi havde i Danmark, tilføjer han.

Gedser Remise huser i forvejen flere jernbaneklenodier og rekvisitter fra Olsen Banden-filmene, hvor Det Gule Palæ fra Olsen Banen på Sporet fra 1975 er en af hovedattraktionerne. Derfor håber Leif Flensted, at toget kan tiltrække flere besøgende til stedet.

Artiklen fortsætter under billedet.

I september 2017 kom den ikoniske bygning Det Gule Palæ til Gedser med skib. Foto: Olsen Banden Fanklub DK

- Det er ligesom juleaften for os, det er virkelig en gave. Når vi tænker på, hvad der er sket på Gedser Remise, så er det helt formidabelt. Det var et stort øjeblik, da vi fik det Gule Palæ fra Olsen Banden-filmen herned – men det her matcher helt sikkert.

- Vi forventer, at vi kan forøge vores besøgstal. Sidste år havde vi et formidabelt besøgstal på over 9.000 gæster, og det skal vi gerne øge til 10.000 gæster i år, siger Leif Flensted.

Artiklen fortsætter under billedet.

I sin aktive tid nåede det historiske lokomotiv at køre cirka 1.151.000 kilometer. Foto: René Lind.

En forøgelse i besøgstallet vil samtidig betyde flere penge i kassen og dermed en bedre økonomi til at holde remisen i Gedser ved lige.

- Derfor var det et scoop, at vi fik ejeren til at placere lokomotivet nede hos os. Ejeren har faktisk betalt for transporten til Gedser, og så får han lov til at have lokomotivet stående hos os helt gratis. Det er en fin aftale, siger Leif Flensted.

Antændte brande langs togskinnerne

Lokomotivet blev bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Aarhus i 1947 med byggenummer 346 og blev leveret til DSB, hvor det blev navngivet Litra E 987.

Hos DSB blev det stationeret ved maskindepotet Godsbanegården i København, hvor det tilbragte det meste af sin tjenestetid.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lokomotivet blev bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Aarhus i 1947 med byggenummer 346 og blev leveret til DSB, hvor det blev navngivet Litra E 987. Foto: DSB

Frem til 1954 kørte det dog hovedsagelig eksprestog til Korsør og indimellem til Gedser. Året efter fik toget den fornemme opgave med fortrinsvis at køre de internationale tog til Gedser.

Men efterhånden som der kom nyere tog til, blev Litra E 987 i 1956 kørt ud på et sidespor og fik andre opgaver end at køre med passagerer.

- I den sidste tid, hvor toget kørte, blev det brugt som godstog, hvilket det ikke var særlig velegnet til på grund af de meget store hjul, som den her. De allersidste ture, den havde, kørte den fragt til Herning fra Aarhus og Fredericia. Man kaldte den for pyromanen, fordi der faldt gløder ud fra askekassen og antændte brande, fortæller Leif Flensted.

Artiklen fortsætter under billedet.

I sin aktive tid nåede det historiske lokomotiv at køre cirka 1.151.000 kilometer. Foto: René Lind.

- Men det har aldrig været ude for ulykker eller andre kedelige ting, den har bare tjent DSB og kørt over en million kilometer i sin tjenestetid, tilføjer han.

Det historiske lokomotiv ruller i Gedser indenfor, hvor det skal have en grundig rengøring for at stå klar til de kommende gæster på remisen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så toget ud, inden det blev gjort klar til at trille afsted mod Gedser. Foto: Privatfoto.

- Nu skal toget renses af og males, så det ser pænt ud og kan indgå i udstillingen. Selve lokomotivet er i vældig fin stand, fordi det var det sidste tjenstliggørende damplokomotiv hos DSB, og det var blevet gjort i stand lige inden, at det blev taget ud af drift. Så der skal faktisk ikke det store arbejde til for at gøre det klar til at køre igen, siger Leif Flensted.

Toget skal ifølge Leif Flensted stå som et minde, der kan fortælle om dengang, hvor Danmarks sydligste remise var en vigtig jernbaneforbindelse videre ud til resten af verden.

Litra E 987 var da det sidste driftsklare damplokomotiv hos DSB og kørte det sidste damptrukne plantog i Danmark den 15. maj 1970.

I sin aktive tid nåede det historiske lokomotiv at køre cirka 1.151.000 kilometer.

Damplokomotivet tiltrak mange mennesker, da det gjorde stop på Slagelse Station. Foto: René Lind.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App