Hård kritik af Guldborgsund Kommunes sagsbehandling: - Vi aner ikke vores levende råd

Analyse af sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet i Guldborgsund Kommune afslører langsommelighed og lovbrud. Familier i kommunen venter stadig på hjælp

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mangelfuld sagsbehandling, langsommelighed og lovbrud.

Ankestyrelsen og Socialstyrelsens Task Force har analyseret myndighedsarbejdet på det udsatte børne- og ungeområde i Guldborgsund Kommune. 

Trods enkelte positive ting i rapporten, står det generelt grelt til i afdelingen - for rapporten afslører flere helt basale fejl og lovbrud i langt de fleste sager.

- Mangelfulde handleplaner og lav kvalitet ...

- Manglende systematik, manglende løbende faglige vurderinger og langsommelighed i sagsbehandlingen

- Det skal sikres, at der foretages de lovpligtige børnesamtaler i alle sager ...

quote Det er dybt frustrerende, og vi aner ikke vores levende råd

Svenne Kamper Johansen, forælder

Ovenstående kan man allerede læse på de første par side i rapporten, men det bliver meget værre. I alt har man analyseret 20 ældre sager. Af dem er tre anbringelsessager, der alle er fejlbehæftet:

I de resterende 17 sager, viser rapporten blandt andet:

- Børnefaglig undersøgelse/opdatering mangler i 14 ud af 17 sager.

- Handleplan mangler i 8 ud af 16 sager.

- Handleplan ikke udarbejdet inden afgørelse i 7 ud af 8 sager.

Regler i § 48 børnesamtale er ikke opfyldt i 13 ud af 17 sager.

Ingen overraskelse

Men de mange lovbrud kommer ikke bag på familien Kamper Johansen i Sakskøbing. Deres 13-årige søn, Kristoffer, har en medfødt hjernelidelse, som han blev opereret for som spæd, og det resulterede i, at han blev lam i venstre side. 

Læs også
Kommune får hjælp til sagsbehandling
Læs også
Kommune får hjælp til sagsbehandling

Allerede dengang havde lægerne opgivet ham, men masser af svømning og træning gjorde, at det lille barn i dag er en glad fodbolddreng. Men familien har brug for hjælp til både alderssvarende træning og et skoletilbud, der passer til Kristoffers situation - og det venter familien stadig på.  

- Rapportens konklusioner kommer ikke bag på os, for vi render også på en lukket dør hele tiden, siger Kristoffers far, Svenne Kamper Johansen.

- Man venter og venter og venter, men intet sker, siger Svenne Kamper Johansen. (Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST)
- Man venter og venter og venter, men intet sker, siger Svenne Kamper Johansen. (Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST)

Siden 2021 har familien ventet på svar fra Guldborgssund Kommune, og de har klaget til Ankestyrelsen, som hele seks gange har bedt kommunen om at vurdere Kristoffers sag - men intet er sket.

- Det er dybt frustrerende, og vi aner ikke vores levende råd. Det er ikke kun os, der oplever fejl, lovbrud og meget langsommelig sagsbehandling - det oplever mange andre familier også, siger Svenne Kamper Johansen.

Fra seks til 47

Ifølge Kaja Kamper Johansen er deres sag kun toppen af isbjerget.

- Vi var seks, der fandt ud af, at kommunen havde lavet de samme fejl i vores sager. Så lavede vi en gruppe, hvor vi efterspurgte andre med samme oplevelse - den er lige nu oppe på 47, og bliver ved med at stige. Kommunen affærdiger os hver især og kalder os 'enkeltsager'. Men hvis 50 familier oplever det samme, er det så stadig 'enkeltsager' - eller er det bare en dårlig undskyldning for elendig sagsbehandling, som kommunen behændigt bruger for at feje os væk? siger Kaja Kamper Johansen.

-Vi er mange, som oplever dårlig og mangelfuld sagsbehandling, siger Kaja Kamper Johansen. (Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST)
-Vi er mange, som oplever dårlig og mangelfuld sagsbehandling, siger Kaja Kamper Johansen. (Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST)

Vi er i gang

Centerchef for Socialområdet i Guldborgssund Kommune, Bodil Pedersen, erkender, at der er en række udfordringer, som skal løses, men man er i gang, lyder det.

- Vi har allerede taget mange af løsningsforslagene fra rapporten og er begyndt at implementere dem. Blandt andet har sagsbehandlerne været på kursus i systematik, og vi er ved at rydde op i sagerne, siger Bodil Pedersen.

- Vi er allerede i gang, siger Centerchef for Socialområdet i Guldborgsund Kommune, Bodil Pedersen. (Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST)
- Vi er allerede i gang, siger Centerchef for Socialområdet i Guldborgsund Kommune, Bodil Pedersen. (Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST)

Hun understreger, at afdelingen har været ramt at store mængder arbejdspres, men ansættelsen af syv nye sagsbehandlere har løftet presset.

- Politisk er der givet ekstra penge til flere ansatte, så vi på saglig og faglig vis kan løfte opgaverne. Alle medarbejderne knokler for at give den bedste service som muligt, og jeg kan garantere, at der er sket meget siden de sager, som Task Forcen har undersøgt.

Men familier venter jo stadig på svar? 

- Jeg kan ikke garantere, at der ikke er nogle sager, hvor borgerne føler, at de ikke er blevet hørt, derfor vil jeg gerne opfordre til at de kontakter os, så vi kan få en ny dialog i gang. 

quote Vi er her for at løse problemerne for de børn og borgere, der kontakter os

Bodil Pedersen, centerchef for Socialområdet i Guldborgssund Kommune

I en sag har Ankestyrelsen bedt jer seks gange om at revurdere en sag. Intet er sket. Er det godt nok?

- Nu kan jeg ikke udtale mig om enkeltsager, men det er klart, at vi skal - som rapporten også siger - være bedre til at give svar til borgerne. Det sætter vi stor fokus på nu, så jeg vil igen gerne opfordre til, at familierne tager kontakt til os. Vi er her for at løse problemerne for de børn og borgere, der kontakter os, siger Bodil Pedersen.

Politikere skal stå på mål

Formand for Socialudvalget, Britta Lange (S), bakker ledelsen og medarbejderne i afdelingen op, men erkender også, at rapporten påpeger en række problemer.

- Selv om jeg overordnet synes, at rapporten er ok, så er det selvfølgelig ikke i orden at bryde loven. Rapporten kommer med en række løsningsforslag, som faktisk supplerer udvalgets strategi for de næste år på området, hvor vi lægger større fokus på borgere og børn med udfordringer. Blandt andet har vi indført en række borgermøder, hvor vi får en masse input og feedback fra borgerne. Og det har været spændende, siger Britta Lange.

- Selvfølgelig er lovbrud ikke i orden, siger formand for Socialudvalget, Britta Lange (S). (Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST)
- Selvfølgelig er lovbrud ikke i orden, siger formand for Socialudvalget, Britta Lange (S). (Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST)

Men hvis vi mødes om et eller to år, er det så blevet bedre?

- Vi politikere skal måles på de ting, vi gør. Når min periode er slut, skal jeg stå på mål for de ting, som vi har opnået - og netop familier og børn med udfordringer er et område, som vi - alle i udvalget - har stor fokus på. Så næste gang vi mødes, så må vi se på, om antal af hjemvisninger fra Ankestyrelsen, fejl i sagsbehandlinger og lovbrud er reduceret, siger Britta Lange. 

Tilbage sidder familien Kamper Johansen stadig og venter. 13-årige Kristoffer er ikke i tvivl.

- Jeg synes, at kommunen skylder min mor og far en stor undskyldning for det, de har udsat os for. 


Nyhedsoverblik