Frygtede ingen ville bygge omdiskuteret klapbro – nu har flere vist interesse

Banedanmark forudså en risiko for at ingen eller for få ville kaste sig over den 250 millioner kroner store kontrakt med at udvide jernbanebroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Jernbanebroen over Guldborg Sund skal udvides med et ekstra spor, så der i fremtiden bliver plads til flere og hurtigere tog på banestrækningen mellem Danmark og Tyskland.

Første runde i udbudsprocessen er netop afsluttet, og her kan bygherren Banedanmark med en vis lettelse konstatere, at flere har vist interesse for byggeriet, hvilket dog på ingen måde var givet på forhånd, fortæller Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder på byggeriet hos Banedanmark:

- Det er et rimelig kompliceret projekt, og jeg har selv været nervøs for, om vi ville få nok, der var interesserede og reelt havde kompetencen til at løfte opgaven. Men det har vi fået, og det betyder, at vi senest 30. august har afklaret, hvem der bliver prækvalificeret.

Hun fremhæver både et højt aktivitetsniveau i bygge- og anlægsbranchen samt byggeriets komplekse karakter som grund til bekymring for antallet af kvalificerede kandidater.

Derudover er sommerhalvåret også et kritisk tidspunkt for et udbud, men det har været nødvendigt at gennemføre første del af udbuddet netop nu for at holde trit med tidsplanen for hele Femern-banen.

- I princippet kunne vi klare os med én tilbudsgiver, men det giver som bekendt ikke nogen konkurrence. Alternativt ville vi så skulle lade udbuddet gå om og eventuelt tilpasse projektet i mindre dele, hvilket dermed ville forlænge tidsplanen, forklarer Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør for Femern-banen.

Banedanmark kan ikke oplyse, hvor mange der har vist interesse for opgaven.

Udvidelsen af broen kommer til at ske ved byggeriet af en ny bro parallelt med den oprindelige bro fra 1962.
Udvidelsen af broen kommer til at ske ved byggeriet af en ny bro parallelt med den oprindelige bro fra 1962. Foto: PLH Arkitekter

Sejlere i protest

Udvidelsen af jernbanebroen skal ske ved, at en ny bro opføres parallelt med den eksisterende jernbanebro, Frederik IX's Bro, der ligger ved Nykøbing Falster. Broen skal indrettes med et jernbanespor samt køreledninger til elektriske tog. Derudover skal broen indrettes med en broklap, så sejlskibe kan passere igennem.

Det er netop denne kombination af køreledninger og broklap, der er med til at øge kompleksiteten i projektet, hvorfor der tidligere har været forslag fremme om at gøre broen fast.

Uden broklappen vil Frederik IX's Bro kun tillade skibe lavere end fire meter at passere.
Uden broklappen vil Frederik IX's Bro kun tillade skibe lavere end fire meter at passere. Foto: Anna Ratajczak - Privat

Forslaget affødte i foråret 2020 heftig debat ikke mindst blandt sejlerne, som frygtede planerne, der ville lukke for gennemsejling af Guldborg Sund. Men i juni 2020 blev der politisk enighed om, at både den eksisterende bro og den nye tilføjelse skal kunne lukke sejlskibe igennem sundet også i fremtiden.

Læs også
Sejlere kan ånde lettet op - politikerne holder hånden over klapbroen
Læs også
Sejlere kan ånde lettet op - politikerne holder hånden over klapbroen

Ifølge udbudsmaterialet er byggeriet af den nye bro budgetteret til at koste 250 millioner kroner.

Prisen på byggematerialer stiger

I indeværende år er priserne på byggematerialer – herunder også stål, som skal anvendes til byggeriet af broen – steget betragteligt. Hvorvidt dette får betydning for brobyggeriet, ønsker Banedanmark ikke at kommentere på for nuværende.

- Vi kan selvfølgelig se stålpriserne stiger voldsomt for tiden – men vi ved intet om, hvad det kommer til at koste før slutningen af december. Det har vi ikke fået indikationer på, om det kommer til at påvirke projektet, understreger Mette Koch Sonnenborg og tilføjer:

- Det eneste entreprenørerne leverer (i forbindelse med prækvalifikationsrunden red.), er informationer om deres økonomiske formåen og referencer, der beviser, at de kan de ting, som vi efterspørger. Men der er intet om, hvad de mener projektet skal koste.

Projektet kalder Banedanmark for Ny Kong Frederik den IX’s bro. Efter pres fra lokale politiske kræfter og lystsejlere i området, blev det i juni 2020 besluttet, at broen også fremover skal være en klapbro.
Projektet kalder Banedanmark for Ny Kong Frederik den IX’s bro. Efter pres fra lokale politiske kræfter og lystsejlere i området, blev det i juni 2020 besluttet, at broen også fremover skal være en klapbro. Foto: Anna Ratajczak - Privat

Efter udbudsrunden og en efterfølgende forhandlingsrunde forventer Banedanmark ifølge den nuværende tidsplan at kunne underskrive kontrakt på byggeriet af den nye jernbanebro i sommeren 2022.

- Og så skal de i gang med at lave detailprojekt. Derfor er det formentlig først i februar 2023, at de kan komme i jorden, siger Mette Koch Sonnenborg.

Anlægsperioden forventes herefter at strække sig over flere år.

Læs også
Omdiskuteret klapbro skal bygges om for flere millioner
Læs også
Omdiskuteret klapbro skal bygges om for flere millioner

Det firma, der vinder udbuddet, skal stå for projektering og udførsel af broen og tilslutningerne på begge sider af sundet.

Broen skal have et styresystem, der gør, at den kan klappe op, og det skal bygges sammen med styresystemet på den eksisterende bro, og på Falster og Lolland skal der laves banedæmninger og spor på hele strækningen.

Arbejdet omfatter dog ikke kun byggeriet af den nye klapbro over sundet. Det strækker sig fra Højbroen i Nykøbing Falster, der leder Østerbrogade over jernbanen, og til broen, som leder Nystedvej over jernbanen ved Øster Toreby.


Nyhedsoverblik