Dødsdømt damplokomotiv reddet i sidste øjeblik: Skal stå på Falster

Et 76 år gammelt damplokomotiv var dømt til skrotning – men nu er det blevet reddet af en gruppe entusiaster, der vil renovere det i Gedser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er stort, sort og tungt – og var i årevis en af de pålidelige arbejdsheste bag godstransporten i Danmark, efter det blev taget i brug i 1941 - midt under Anden Verdenskrig.

Toget blev sendt på pension i 1965 efter 24 års tro tjeneste – og blev i år indstillet til skrotning af Dansk Jernbanemuseum.

Beslutningen om at skrotte lokomotiver og jernbanevogne er blevet stærkt kritiseret – men en det er lykkedes en gruppe entusiaster at redde lokomotivet H783, der fremover skal renoveres og bringes tilbage til fordums storhed i remisen i Gedser.

- Det var i sidste sekund. To lokomotiver skulle skrottes, og det andet er allerede væk. Men det er en del af vores historie, og fortjener en bedre skæbne end at blive skåret op med en skærebrænder. Vi er en gruppe, der de seneste år har brugt 5.000 timers arbejde på at renovere maskinen. Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes at redde toget, siger Peter W. Rasmussen, der er initiativtager til en ny støtteforening, der skal finansiere renoveringen af det gamle lokomotiv.

Skal etablere jernbaneværksted og samle lokomotiv

Formelt set er det Dansk Jernbane Klub, der kommer til at eje lokomotivet, men i praksis er det renoveringsgruppen, der har arbejdet med toget tidligere, der vil fortsætte arbejdet.

Foreningen har fået en aftale med Gedser Remise om plads til renoveringen, og med støtte fra private donorer og en god aftale med et lokalt special-transportfirma vil toget den 27. december blive flyttet fra remisen i Roskilde til remisen i Gedser.

I Gedser kan renoveringsgruppen fortsætte arbejdet med at sætte det gamle lokomotiv i stand som et arbejdende værksted. Der er dog et stykke vej endnu, før toget når dertil.

- Lige nu er der ikke noget værksted i remisen, men det håber vi at kunne etablere, siger Peter W. Rasmussen.

Kan ikke køre selv

Når toget transporteres til Gedser sker det på store lastbiler. Det kan nemlig ikke køre selv.

- Toget kan ikke køre, for vi har skilt det ad for at renovere det. Derfor bliver det fragtet herned på lastbiler, siger Peter W. Rasmussen. Blandt de store ting, der vil kunne ses på lastbilerne er kedlen, rammen og ’kulkassen’.

- Ud over støtteforeningen, så håber Peter W. Rasmussen at fonde vil støtte arbejdet med at renovere jernbanens gamle arbejdshest.


Nyhedsoverblik