Borgmestre kæmper for ny Storstrømsbro

Borgmestrene fra Vordingborg og Guldborgsund er gået sammen om at sikre, at den nye Storstrømsbro holder tidsplanen. Det sker efter, at der er blevet skabt usikkerhed om, hvorvidt der er råd til at bygge en ny bro nu.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De fleste kan blive enige om, at Storstrømsbroen trænger til mere end en kærlig hånd.

Broen er ikke alene nedslidt, den er så faldefærdig, at togene ikke må krydse den med mere end 60 km/t. Skibene må kun sejle under broen på midten på grund af nedstyrtningsfare. Dertil kommer at broen har været repareret et utal af gange, med indsættelse af togbusser og til stor gene for pendlerne. 

Broen står da også til en udskiftning. Faktisk er alt klart. Der er lavet VVM-undersøgelser, pengene er afsat på finanslovsudkastet, og der er lagt en realistisk tidsplan, der skal sikre, at en ny bro står klar i år 2021. 

Nu er der imidlertid nye toner fra Christiansborg. Broen er stadig på finansloven, men er til forhandling. Man er ikke længere sikker på, at der er råd til en bro til 4,2 mia. kroner. Det har fået John Brædder, der er borgmester i Guldborgsund og Knud Larsen, borgmester i Vordingborg, til at stå sammen om at kæmpe for, at broen bliver gennemført efter tidsplanen. 

- Al denne her usikkerhed, der skabes, ved at man ikke ved, om broen står klar i 2021 eller ikke, kan vi ikke bruge til noget. Unge vil tænke -  tør jeg tage min uddannelse i Nykøbing Falster ? Virksomhedsejerne vil tænke - tør jeg lægge min virksomhed dernede, kan man i det hele taget komme dertil med offentlig transport ? Alt det her er med til at hindre den vækst, der ligger lige til højrebenet for vores område i øjeblikket, siger John Brædder, (Nyt Guldborgsund) til TV ØST. 

Knud Larsen, (Venstre) er heller ikke i tvivl.

- Vi vil simpelthen ikke opleve den situation en gang til, at man bliver afskåret med togforbindelser fra Sjælland til Falster eller at erhvervslivet på Lolland og Falster bliver urimeligt hårdt ramt igen. Vi skal have en Storstrømsbro hurtigst muligt, siger han. 

Storstrømsbroen er kommet i fare for at blive udskudt, fordi selve Femern-forbindelsen er blevet det. Men ifølge de 2 borgmestre hænger behovet for en ny bro ikke sammen med Femern.

- Det er klart, at der er en masse omkring godstrafik. Men problemstillingen med Femern er en, Storstrømmen er en anden, siger Knud Larsen. 

Hvis den nye Storstrømsbro bliver udsat, skal den gamle renoveres. Det vil betyde en udgift på mindst 300 millioner kroner. 

 


Nyhedsoverblik