Virtuelt spadestik åbner byggeriet af Femern-forbindelsen

Corona udskyder fysisk møde mellem Danmarks og Tysklands transportministre. På Lolland jubler borgmesteren dog over, at byggeriet af tunnelen begynder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På den første dag i 2021 er 25 års planlægningsarbejde slut, og byggeriet af Femern-forbindelse kan begynde.

Coronarestriktionerne forpurrer dog folk fra den danske og tyske side af bordet at mødes fysisk til det traditionelle første spadestik.

I stedet markeres byggeriets åbning med et virtuelt spadestik, hvor transportminister Benny Engelbrecht (S) og hans tyske ministerkollega, Andreas Scheuer, deltager.

Til lejligheden har den danske transportminister fået kørt 30 kilo af jorden fra diget i Rødby ind på sit kontor, hvor han her tager det første spadestik.

Femern Bælt Forbindelsen
Læs også
Ny aftale underskrevet - nu kan byggeriet af Femern-forbindelsen gå i gang
Femern Bælt Forbindelsen
Læs også
Ny aftale underskrevet - nu kan byggeriet af Femern-forbindelsen gå i gang

Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang tunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog. Den skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern og vil forkorte rejsetiden i bil til 10 minutter fra de nuværende 45 minutter med færgen.

Det første arbejde på forbindelsen vil være at bygge en fabrik, hvor man skal fremstille de betonelementer, som tunnelen skal bygges med.

Tunnelen vil blive bygget med 89 betonelementer, som støbes på land og derefter sænkes ned på havbunden.

Borgmester: Det er store summer

Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), ærgrer sig over, at det ikke er muligt at lave et stort event ud af spadestikket. På trods af det har han svært ved at skjule sin glæde over byggeprojektet.

- Nu er det endeligt, og det er faktisk først det seneste halvandet års tid, det er gået op for mig, hvor stort det byggeri egentlig er, selvom jeg har fulgt det tæt i 12 år.

Artiklen fortsætter under billedet.

Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), ærgrer sig over, at det ikke er muligt at lave et stort event ud af spadestikket.
Borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), ærgrer sig over, at det ikke er muligt at lave et stort event ud af spadestikket. Foto: TV2 ØST

- Dimensionerne af projektet, hvor mange mennesker der skal aktiviseres, størrelsen på byggepladsen, størrelsen pengemæssigt og volumenmæssigt på de underløbende kontrakter - det er store summer, og for en lille kommune som Lolland er det en kæmpe stor og spændende opgave, vi skal i gang med, siger han til TV2 ØST.

Planlægningen af Femern-forbindelsen har været 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Da aftalen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018.

Projektet har dog blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i starten af november blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig.

forvaltningsdomstol_leipzig.jpg
Læs også
Tysk domstol afviser klager mod Femern-byggeriet
forvaltningsdomstol_leipzig.jpg
Læs også
Tysk domstol afviser klager mod Femern-byggeriet

Det har banet vejen for, at det første spadestik også kan blive taget på tysk side. Det ventes at ske i 2022.

Det er faktisk ikke helt det første spadestik til det samlede projekt. Der er blandt andet allerede blevet bygget på en arbejdshavn i Rødby på Lolland.


Nyhedsoverblik